Goed Werk Gereedschap

Rapport De Staat van het Onderwijs 2024

Rapport De Staat van het Onderwijs 2024

Jaarlijks brengt de Inspectie van het Onderwijs de Staat van het Onderwijs uit. Met feiten en cijfers toont de Inspectie de ontwikkelingen en resultaten aan en worden de verbanden en oorzaken gesignaleerd

Scholen en opleidingen die de onderwijskwaliteit en basisvaardigheden niet op orde hebben zouden meer voorbeeld moeten nemen aan scholen waar het wel goed gaat. De onderlinge verschillen tussen scholen en instellingen zijn nu te groot. Dat blijkt onder andere uit de mate waarin leerlingen op vergelijkbare scholen de taal- en rekenvaardigheden beheersen en uit de kwaliteitsoordelen van de inspectie over scholen en instellingen.
Uit een steekproef van 225 scholen blijkt dat ruim 20% van de scholen in funderend onderwijs vorig jaar het inspectieoordeel Onvoldoende kreeg. Tegelijkertijd zijn er ook veel scholen waar het wél lukt, waar de meeste leerlingen de basisvaardigheden beheersen en waar de lerarentekorten klein zijn.
De scholen die onvoldoende zijn, dienen ambitieuzer te zijn en leren van de andere scholen.

Uit het Voorwoord van Ria Westendorp,
waarnemend inspecteur-generaal van het Onderwijs

« We staan in Nederland voor grote opgaven. Veel mensen hebben zorgen over hun bestaanszekerheid, over kinderarmoede, sociale ongelijkheid en de polarisatie in de samenleving. Deze problemen hebben invloed op het onderwijs, maar andersom kan het onderwijs hier ook een belangrijke positieve impact op hebben. Goed onderwijs maakt immers het verschil in de klas of collegezaal, in je latere leven en in de maatschappij. Het bepaalt in welke mate onze kinderen straks kunnen meedraaien en bijdragen aan een land dat klaar is voor de toekomst.

Onderwijs in zwaar weer

Het onderwijs verkeert echter in zwaar weer, zo constateren wij als Inspectie van het Onderwijs – en velen met ons – al jaren. Steeds meer leerlingen en studenten beheersen de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschap niet goed. En een schrijnend tekort aan leraren en schoolleiders maakt dat lessen uitvallen, vooral voor de kwetsbare groepen leerlingen, en dat de onderwijskwaliteit en passend onderwijs verder onder druk staat.
Al jaren klinkt zodoende de ene oproep na de andere om samen de schouders eronder zetten en het tij te keren. Hoewel die boodschap nog steeds geldt, is de tijd van vrijblijvendheid ruimschoots verstreken. Verbeteringen in het onderwijs zouden hoog op de agenda moeten staan in het parlement en in de maatschappij. Omdat we ieder kind, iedere leerling en iedere student goed onderwijs gunnen, ongeacht waar je wieg of school staat.
. . .
Het positieve verschil

Gemiddeldes doen geen recht aan de verschillen in het onderwijs. Daarom gaan we in deze Staat juist ook in op die verschillen. Het verhaal van de staat van het onderwijs is een medaille met twee kanten.
Er zijn nog steeds veel scholen en opleidingen waar het op eigen kracht lukt. Die het onderwijs van de basisvaardigheden op orde hebben en waarbij de lerarentekorten klein zijn, die zorgdragen voor kansengelijkheid, kwetsbare leerlingen extra ondersteuning bieden, aandacht hebben voor het welbevinden van leerlingen en studenten en kansen bieden op goede doorstroom van hbo naar wo. Scholen en opleidingen die er toe doen voor leerlingen en studenten en het positieve verschil maken in hun levens, ook in wijken waar dit niet vanzelfsprekend is. De verhalen en ervaringen liggen voor het oprapen.

En ook op het punt van professionaliseren zien we dat het kan. Er zijn scholen en opleidingen met een effectieve aanpak van professionalisering, waardoor elke docent goed toegerust voor de klas staat. En er zijn besturen die de kwaliteitszorg op orde hebben. Die zorgen voor een duidelijke visie op basisvaardigheden en ervoor kiezen die in alle vakken te integreren.

Vrijheden worden vrijblijvendheden

In alle gevallen zien we té weinig dat deze positieve praktijken op grote landelijke schaal worden overgenomen. Waarom blijkt dit zo moeilijk? We zien besturen waarbij er 2 goed functionerende scholen zijn, maar die dit niet weten over te brengen op een derde. Hoe zorgen we dat dit wel gebeurt?

Ons onderwijs is verregaand gedecentraliseerd en gaat uit van autonomie van professionals en besturen. Hierin schuilt wel een risico: goed onderwijs wordt de verantwoordelijkheid van iedereen, maar in de praktijk te vaak van niemand. Vrijheden worden vrijblijvendheden. Vrijblijvendheden die kunnen leiden tot een ongelijke verdeling van problemen en personeelstekorten.

Het werpt de vraag op of er niet meer regie moet komen. We dienen met elkaar te bepalen hoe goed onderwijs eruit moet zien. Wat is vakmanschap en hoe vullen we dat in? Is het zicht op de leerlingen en studenten voldoende en past het aanbod bij wat ze nodig hebben? Dat moeten politiek, besturen, schoolleiding en docenten bepalen. Zo lang dat niet gebeurt vullen externe partijen zoals adviesbureaus, educatieve uitgeverijen en huiswerkinstituten de gaten.
. . .
Het tij keren

De Griekse filosoof Euclides schreef ooit: “De meeste ideeën over onderwijs zijn niet nieuw, maar niet iedereen kent de oude ideeën.” Wat in de Griekse oudheid gold, geldt vandaag misschien nog wel sterker. De ideeën zijn er, we kennen en gebruiken ze ook, maar nog lang niet voldoende. Nu moeten we ze overal ten uitvoering brengen.
En zo hopen we na een somber beeld toch te concluderen met een hoopvolle gedachte voor de toekomst: we kunnen het tij keren. Dat zien we immers in de verschillen die er zijn. Alle ruim 4 miljoen leerlingen en studenten hebben het recht om zich in een prettige en stimulerende omgeving voor te bereiden op een leven in de maatschappij. Als werknemer, als burger en als mens. Daarvan profiteren zij niet alleen, maar wij allemaal. »

Downloaden Rapport De staat van het onderwijs 2024, Inspectie van het Onderwijs, april 2024: https://beroepseer.nl

 Rapport De Staat van het Onderwijs 2024, Onderwijsinspectie, 17 april 2024: www.onderwijsinspectie.nl/documenten/rapporten/2024/04/17/rapport-de-staat-van-het-onderwijs-2024

Read more

Wat moet de beginnende ambtenaar kennen en kunnen?

Wat moet de beginnende ambtenaar kennen en kunnen?

De ambtseed: een belofte van meer vakmanschap

Een paar maanden geleden lag het ontwerp voor de wijziging van de AMvB waarin de ambtseed- en belofte (hierna: ‘eed’) voor Rijk, maar ook diverse andere overheidswerkgevers wordt gewijzigd, voor consultatie ter inzage.1) De voorgenomen wijziging, die uitvoering geeft aan de motie-Ellian, zou volgens de wettekst op 1 juli 2024 in werking moeten treden.2) In plaats van loyaliteit aan de leidinggevende of bestuurder, staan werken in het algemeen belang en voor de samenleving, integriteit, rechtvaardigheid, gelijkwaardigheid en respect centraal.

De minister licht toe: “Zo wordt bijgedragen aan de professionalisering van ambtelijk vakmanschap en het creëren van een overheid die betrouwbaar, dienstbaar en rechtvaardig is.” Dat is volgens de meesten een grote verbetering, hoewel de tekst intrinsiek vaag is. Want wat betekenen algemeen belang en samenleving, en is hiertussen een verschil? En wat betekenen integriteit en rechtvaardigheid? In dit blog leg ik uit dat een eed alleen niet voldoende is, maar moet worden ingezet voor werving en selectie, en voor de vorming van ambtelijk vakmanschap en beroepseer. Ik doe een voorzet voor een lesprogramma.

Werkt een ambtseed wel?

Het is opmerkelijk dat de minister, terwijl hiervoor buitengewoon weinig wetenschappelijk bewijs is, denkt dat de eed bijdraagt aan ambtelijk vakmanschap en een ‘rechtsstatelijke cultuur’. Dat is een argument dat weliswaar niet tegen het afleggen van een eed pleit, maar verwachtingen schept die niet waargemaakt kunnen worden. Aeschylus schreef immers al: “Het is niet de eed die ons de mens doet geloven, maar de mens de eed.” Internationaal onderzoek naar ambtseden van o.m. Bowman & West bevestigen deze oude wijsheid: er is veel meer voor nodig.3)

Gebeurt dat niet, niet goed, of niet tijdig, dan is de ambtseed een verplicht nummer. Intrinsiek rechtsstatelijk gemotiveerde ambtenaren houden zich ook zonder eed aan het wensenlijstje. Voor anderen is het een niet beklijvende reminder. Voor extrinsiek gemotiveerde mensen is het, net als wijziging van de Grondwet en andere regels nog minder: een lege huls. Je houdt je eraan zolang het je goeddunkt. Zoals Alvesson & Sveningsson het uitdrukken: een ambtseed, gedragscode of visiedocument is, als deze niet de waarden van de organisatie uitdrukt, een uiting van hypercultuur: het wordt slechts uiterlijk beleden, waardoor mensen alleen maar gedemotiveerd raken.4)

Het belangrijkste is dat de eed al bij werving en selectie een belangrijke rol speelt.5) Werving op de gewenste waarden levert de meeste winst op: deze mensen hoeven niet te worden ‘hervormd’ – iets dat doorgaans niet zal werken. Door groei van de groep intrinsiek gemotiveerde vakmensen, die integriteit, rechtvaardigheid en dienstbaarheid tot hun beroepseer rekenen, ontstaat een kritische massa die de organisatiecultuur kan veranderen. Dat gaat echter niet vanzelf: organisaties en persoonlijkheden trekken elkaar aan; onethische organisaties trekken laag-integere mensen aan en omgekeerd.6)

De huidige opleidingspraktijk: vrijblijvend, versnipperd en niet effectief

De overheid heeft naar aanleiding van de Toeslagenaffaire een grote hoeveelheid aan projecten en programma’s in het leven geroepen die iets aan het vakmanschap en de organisatiecultuur moeten doen. Zij kenmerken zich door volledige vrijblijvendheid en vaak ook door een gebrek aan goede wetenschappelijke onderbouwing van de effectiviteit ervan. Ook zijn de trainingen vaak te kort om kennis en vaardigheden aan te leren.

De opleidingen zijn versnipperd ondergebracht bij departementale academies, die deze vaak commercieel inhuren. Een probleem daarbij is dat commerciële opleidingsinstituten niet altijd kwaliteit leveren, omdat certificering (o.m. ‘post-academisch’) en accreditering volgens deskundigen niet goed werkt.7) Als ambtenaren les krijgen in een vak van iemand die daar zelf ook niet voor heeft gestudeerd, levert dat ‘vlek op vlek’ op.

De overheid moet dus streven naar effectieve, minder vrijblijvende opleiding van ambtenaren. De filosofie hierachter is dat wordt gewerkt aan een volledige (set van) competentie(s), bestaande uit drie aspecten, te weten: 1. persoonlijkheid, talent en waarden, 2. kennis en 3. vaardigheid. Omdat het eerste bij volwassenen vrijwel onveranderbaar is, verdient het de voorkeur hiernaar al tijdens de werving en selectie goed te kijken.8) Dit is ook in overeenstemming met internationaal gezaghebbende aanbevelingen van de OESO.

Het is belangrijk te beseffen dat zowel internationaal als nationaal eisen aan opleiding en kennis worden gesteld.10) Opleiding is daarmee niet iets vrijblijvends, gericht op eigen ontwikkeling, maar gericht op rechtsstatelijk democratisch vakmanschap. Op die manier kan de ambtenaar gezaghebbend bestuur en politiek adviseren met het doel de samenleving recht te doen. De ambtseed kan dan doen wat het belooft.

Tijdens de onboarding zal bewustwording van de positie van de ambtenaar en de overheid een grote rol spelen, naast werken aan kennis en vaardigheden.11) Dit zal zo veel mogelijk in gemengde sessies gebeuren. Om de competentie te borgen, zal de ambtenaar aan het einde een toets moeten behalen.

Wat verwacht de samenleving van de ambtenaar?12)

  • Onpartijdigheid;
  • Rechtmatig- & recht-vaardigheid;
  • Eerlijkheid (integriteit, transparantie, doen wat je belooft);
  • Doelmatigheid (geen tijd/geld verspillen, geen strijkstokken);
  • Doeltreffendheid (samenleving en burgers moeten er echt iets aan hebben).

Dit vertaalt zich in een programma waarin eisen worden gesteld aan:

  • Basiskennis en -inzicht/bewustwording op het gebied van:
    • Rechtsstaat: (inter- en supra-)nationaal staats- en bestuursrecht (waaronder ook anticorruptierichtlijn) en staatsinrichting;
    • Bestuurlijke moraal: integriteit, ethiek, verbinding met rechtsstatelijke evenwichtskunst en moraal van macht (gezag);
    • Openbare financiën: begroting, budgetten en kostenbewustzijn;
    • Bestuurskunde: beleids- en organisatiekunde;
    • Dienende overheid: participatie, verbinden, inclusiviteit, openheid, luisteren.
  • Vaardigheden:
    • Toepassen juridische, ethische en bestuurlijke kennis in eigen werk;
    • Kritisch denken over eigen werk en organisatie(onderdeel);
    • Onpartijdig en eerlijk adviseren en beslissen;
    • Grenzen van eigen kennen, kunnen en bevoegdheden beseffen: hulp vragen en interdisciplinair samenwerken;
    • Veilig een onderwerp aan de orde stellen en zonodig melden;
    • Luisteren, gespreksvoering, communicatie met media/samenleving.

In de bijlage doe ik een voorzet voor een lesprogramma waarin al deze aspecten aan de orde komen. Klik hier voor Programma voor de beginnende ambtenaar: https://beroepseer.nl

 

Noten
1) https://www.internetconsultatie.nl/ambtseed/b1.
2) Kamerstukken II 2020/2021, 35 570, nr. 63.
3) Bowman, J. S., & West, J. P. (2020). Pointless or Powerful: The Case for Oaths of Office. Administration & Society, 52(8), 1147-1169. https://doi.org/10.1177/0095399719890836.
4) Alvesson, M., & Sveningsson, S. (2007). Changing Organizational Culture: Cultural Change Work in Progress (1st ed.). Routledge, h. 7. https://www.taylorfrancis.com/chapters/mono/10.4324/9780203935965-18/hyperculture-mats-alvesson-stefan-sveningsson.
5) Zie hierover ook de brief d.d. 20 maart 2023 van de Maatschappelijke Coalitie Over Informatie Gesproken aan de minister van BZK met infographic en de daarbij behorende theoretische toelichting.
6) https://beroepseer.nl/blogs/instrument-voor-hulp-aan-organisaties-om-mensen-met-hoge-ethische-normen-aan-te-trekken-en-te-behouden; B. Wang, W. Andrews & R. E. de Vries (2023), HOT and Attractive? The Hazardous Organization Tool as an Instrument to Avoid Attracting and Retaining People with Low Ethical Standards, Journal of Business and Psychology, https://doi.org/10.1007/s10869-023-09900-z.
7) https://www.internetconsultatie.nl/wetnlqf/reactie/3e5cabb9-db45-4e45-9431-ba9129c44ab7
8) O.m.  De Vries, R. E., Barends, A. J., & Koch, B. P. N. (2023). Handleiding Nederlandstalige HEXACO-PI-R. Vrije Universiteit Amsterdam. ISBN 978-90-9037918-0; http://dx.doi.org/10.17605/OSF.IO/4QK8X.
9) Zie o.m. www.oecd.org/gov/pem/recommendation-on-public-service-leadership-and-capability.htm;
www.oecd-ilibrary.org/governance/the-oecd-framework-for-digital-talent-and-skills-in-the-public-sector_4e7c3f58-en;
www.oecd.org/gov/public-employment-and-management-2021-938f0d65-en.htm;
www.oecd.org/gov/digital-government/the-e-leaders-handbook-on-the-governance-of-digital-government-ac7f2531-en.htm.
10) Zie voor bronnen voor juridische eisen aan de kwaliteit en het grondrecht op goed bestuur  ‘Grondslagen voor het recht op ambtelijk vakmanschap’ in: Jansen et.al., Het recht op ambtelijk vakmanschap, stichting Beroepseer 2022,  p. 32. https://beroepseer.nl/download/6/documenten/42349/het-recht-op-ambtelijk-vakmanschap-door-thijs-jansen-hans-wilmink-en-anderen.pdf. Recentelijk worden hier ook een verplichting op het gebied van rechtsstatelijkheid en anticorruptie aan toegevoegd in artikel 6 van het voorstel van de Europese Commissie voor een Anticorruptierichtlijn (2023/0135 (COD)).
11) In veel opleidingen ligt momenteel een onevenredige aandacht op vaardigheid. Echter, verantwoorde taakuitoefening kan alleen plaatsvinden als een vaardig persoon ook voldoende onderscheidend vermogen (kennis en bewustzijn) heeft om zijn werk te kunnen doen. Bovendien wordt ook vaardigheidstraining vaak op een niet-effectieve of wetenschappelijk onderbouwde manier gegeven.
12) Gebaseerd op o.m. aanbevelingen van de OESO en literatuur rond Quality of Government.

Read more

VMBO bestaat 25 jaar!

VMBO bestaat 25 jaar!

Het VMBO bestaat 25 jaar in 2024. Het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs is in 1999 ingevoerd als vervanger van het voorbereidend beroepsonderwijs (VBO) en het middelbaar algemeen voortgezet onderwijs (MAVO). De bedoeling was verbetering van de aansluiting op het middelbaar beroepsonderwijs (MBO) en het hoger algemeen voortgezet onderwijs (HAVO).
Al sinds het ontstaan wordt er geklaagd over het slechte imago van het VMBO. Een documentaire ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum wijst daar ook op:  “Maar het jubileum is niet per se reden tot grote vreugde; het schooltype kampt met een imagoprobleem. De opleiding geldt voor veel mensen als ‘minderwaardig’, ouders en kinderen mikken liever op ander zogenaamd ‘hoger’ onderwijs”. Het televisieprogramma Andere tijden zendt de documentaire met historisch archiefmateriaal over de veranderingen in het beroepsonderwijs en de mogelijkheden voor de toekomst uit op vrijdag 26 april 2024.

Blaffen tegen de verkeerde boom

Sinds de aanvang is de ene poging na de andere gedaan om het VMBO te verbeteren, aan te passen of het imago op te krikken.  Maar hoe doe je dat?
Arjan Elbers ergert zich in een artikel op Flexnieuws aan recente oproepen over herwaardering en imagoverbetering van het (V)MBO. Hij schrijft: “Reclamespotjes van de overheid gaan niet helpen bij de herwaardering van het (v)mbo). Laat zelf zien hoe gaaf het (v)mbo is. Stap uit de slachtofferrol en ben trots op het (v)mbo en de helden van onze toekomst!”
Op 21 maart 2024 bracht de NOS het bericht over de oproep van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) en Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOBmbo) aan de overheid om meer haast te maken met de herwaardering van het (V)MBO.
Elbers: “De oproep van het Laks en JOBmbo is fantastisch! Alleen, de geadresseerde is in mijn ogen helemaal verkeerd. De overheid gaat ons (v)mbo onderwijs helemaal niet helpen aan een beter imago. Het is dezelfde overheid die vijftien jaar lang geroepen heeft dat we een kenniseconomie moeten zijn. Ouders van Nederland: leidt je kind vooral zo hoog mogelijk op. En die overheid gaat je nu helpen? Not. Laks en JOBmbo blaffen tegen de verkeerde boom”.

Elbers suggereert: “Laat zien waar we trots op zijn! Bijvoorbeeld Skills The Finals, dat is waanzinnig. Wat die jongens en meiden daar doen en laten zien is abnormaal gaaf. Het Crafted Festival, waar jaarlijks creativiteit wordt getoond en gevierd door mbo’s. Mega indrukwekkend. Of NXtv.nl en de briljante online gastcolleges van Stichting Guruz. Ze brengen vakmanschap geweldig in beeld”. Elbers verwijst naar het verhaal van Lotje op video die haar studieadvies kreeg waarna de reactie van haar ouders. Die waren het niet eens met het advies. Zie: www.youtube.com/watch?v=nWWfOe9boHc

Voortreffelijk Mega Belangrijk Onderwijs

Een recent overheidsplan ter stimulering van het VMBO is de ‘nieuwe leerweg’ die per 1 augustus 2024 van start zou gaan. Deze is evenwel uitgesteld, maar scholen die dit willen, mogen vanaf het schooljaar 2024-2025 praktijkgerichte programma’s aanbieden als erkend examenvak. De nieuwe leerweg biedt elke school een of meerdere praktijkgerichte programma’s. De gemengde en de theoretische leerweg mogen dan niet meer worden aangeboden. Leerlingen kunnen alleen een diploma nieuwe leerweg halen als ze, naast de andere vakken, ook het praktijkgerichte programma afgesloten hebben.

Naar aanleiding van de lancering van de ‘nieuwe leerweg’, met als kern de verplichting van het praktijkvak, schreef journaliste Aleid Truijens in de Volkskrant in 2020: “Ik ben bang dat de nieuwe vmbo-leerweg de zoveelste goede bedoeling is die verkeerd uitpakt”. Intussen zijn we vier jaar verder. Arjen Daelmans schrijft in Trouw in maart 2024 het artikel Trots op het vmbo: Voortreffelijk Mega Belangrijk Onderwijs! “De komende weken ontvangen zo’n 180.000 leerlingen uit groep acht het definitieve advies voor de middelbare school. Ongeveer de helft krijgt een vmbo-advies. Voor sommige ouders en leerlingen voelt dat niet feestelijk. Immers, je móet naar het vmbo, je mág naar het havo of vwo. Hardnekkige beelden en onbekendheid met het vmbo maken dat jongeren (en ouders) niet trots kunnen zijn op hun school en opleiding, want ze doen ‘maar’ vmbo.
Dat is zonde en onnodig. Alleen al omdat er wat de leerprestaties betreft een duidelijke overlap tussen de niveaus bestaat: goed presterende vmbo’ers scoren even goed als havisten en vwo’ers op bijvoorbeeld taal en rekenen. Van alle leerlingen in de derde klas zitten vmbo-leerlingen het vaakst op een hoger niveau, vergeleken met hun schooladvies”.
Daelmans eindigt met “felicitaties voor alle leerlingen van groep acht met een vmbo-advies! Je gaat mooi onderwijs volgen waarmee je goed voorbereid wordt op een vervolgopleiding en mooie baankansen tegemoet gaat. Welkom op het vmbo: Voortreffelijk Mega Belangrijk Onderwijs”.

Sterk Techniekonderwijs

Sinds 2018 maakt het kabinet jaarlijks 100 miljoen euro vrij die via een subsidieregeling door scholen kan worden ingezet om een impuls te geven aan het techniekonderwijs in het beroepsgerichte VMBO. Omdat er in de gehele technieksector behoefte is aan goed geschoold personeel, wordt deze subsidieregeling vanaf 2025 verbreed van enkel de harde techniek naar alle techniekopleidingen binnen het VMBO: de subsidieregeling Sterk Techniekonderwijs (STO) 2025-2029.

Uitzending Andere tijden op 26 april 2024: ‘Miljonairs van de toekomst’

De documentaire van Andere tijden wordt uitgezonden op vrijdag 26 april 2024 op NPO 2, om 23.10 uur. De titel luidt Miljonairs van de toekomst? Dat is andere taal. Een ontwikkeling van underdog naar miljonair. Oorzaak is dat de  arbeidsmarkt staat te springen om vaklui. In de film komt aan het woord Tineke Netelenbos die eind jaren zestig zelf werkzaam was als lerares in het beroepsonderwijs en later als staatssecretaris verantwoordelijk was voor de invoering van het VMBO. Daarnaast vertellen oud-docent Albert Evenhuis, docent Hendrik Atze van Doezum en oud-VMBO-leerling Pascal Koning hun verhaal.

We zien ook een jonge aannemer, voorbeeld van de geslaagde vakman van de toekomst. Hij heeft een goed inkomen. Oud-directeur Wim Metsemakers van een ROC merkt tenslotte op: “Dit gaan we dus krijgen: de strijd om de vakman. Je kunt wel de mooiste dingen tekenen, maar als het niet te maken is, hou maar op. Vaklieden worden de miljonairs van de toekomst”.

Miljonairs van de toekomst. Duur 46 min. https://anderetijden.nl/programma/1/Andere-Tijden/aflevering/977/Miljonairs-van-de-toekomst

Feestkrant en Managementdag SPV – het VMBO in beweging

Na de zomer komt het Platform VMBO Dienstverlening en Producten met de Feestkrant vmbo 25 jaar: https://platformdenp.nl/

Stichting Platforms VMBO bestaat 20 jaar en viert dat met de SPV Managementdag – Het vmbo in beweging in Amersfoort op 3 juni 2024. www.platformsvmbo.nl/actueel/uitnodiging-spv-managementdag-3-juni-2024

Referenties

Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden – Besluit van 19 mei 1999 over invoering van leerwegen in het middelbaar algemeen voortgezet onderwijs en het voorbereidend beroepsonderwijs: https://beroepseer.nl

Ik ben bang dat de nieuwe vmbo-leerweg de zoveelste goede bedoeling is die verkeerd uitpakt, door Aleid Truijens, de Volkskrant, 30 november 2020: www.volkskrant.nl/

Trots op het vmbo: Voortreffelijk Mega Belangrijk Onderwijs!, door Arjen Daelmans, Trouw, 17 maart 2024: www.trouw.nl

Herwaardering van het (v)mbo? Goed verhaal, maar er wordt geblaft naar de verkeerde boom, door Arjan Elbers, Flexnieuws, 27 maart 2024: www.flexnieuws.nl

Sterk Techniekonderwijs: www.sterktechniekonderwijs.nl/

Tips & tools voor de planvorming 2025-2029: www.sterktechniekonderwijs.nl

VMBO, VO Raad: www.vo-raad.nl/onderwerpen/vmbo/praktijk-ondersteuning

25 jaar praktijkonderwijs: het ontstaan van het Praktijkonderwijs, Boom Beroepsonderwijs: https://boomberoepsonderwijs.nl

Video Arjan van der Meij: Maken moet weer terug in het onderwijs, 14 april 2014: https://beroepseer.nl

Te doen met en rondom het VMBO

Beroepenfeest VMBO On Stage: www.onderwijsonstage.nl

WorldSkills: https://worldskillsnetherlands.nl
Skills The Finals: https://worldskillsnetherlands.nl/stf/
WorldSkills Netherlands bestaat twintig jaar. ‘Vakwedstrijden hebben me gemaakt tot wat ik nu ben’, Blogs Beroepseer, 10 oktober 2022: https://beroepseer.nl

Vakkanjers: https://vakkanjers.nl

Crafted Festival: https://crafted.nu

NX TV: https://www.nxtv.nl

Stichting Guruz: https://www.guruz.nl

Afbeelding bovenaan: VMBO-bank achterkant (Verhalenbanken, Veendam www.rtvnoord.nl/nieuws/199707/mozaiekbank-vertelt-verhaal-van-school-die-gaat-verdwijnen)

Tip: Type het woord beroepsonderwijs in het zoekveld op de homepage van deze site voor alle blogs/video’s vanaf 2006 over het onderwerp

Read more

Interview met initiatiefnemer brief namens 200 advocaten aan NOvA over de internationale rechtsorde in Gaza

Interview met initiatiefnemer brief namens 200 advocaten aan NOvA over de internationale rechtsorde in Gaza

Tijdschrift en platform voor juristen Mr. kiest elke week een ‘Meester van de Week’ uit die om een bepaalde reden in het nieuws staat, een opvallende overstap heeft maakt of gaat maken, of betrokken is bij een spraakmakende transactie. De tweede week van april 2024 viel de keuze op militair advocaat Reinout Sterk. Hij nam het initiatief tot het versturen – op 4 april 2024 – van een brief aan de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) met daarin een verzoek namens 200 advocaten om de “schending van de internationale rechtsorde door Israël” te veroordelen.

De eerste vraag die de redactie van Mr. stelt is: Wat was de motivatie voor het opstellen en versturen van de brief aan de Nederlandse Orde van Advocaten?
Sterk: “De vraag is andersom. Hoe kan het dat wat alle schijn heeft van genocide gaande is, en wij ons genoodzaakt voelen dat te adresseren? We zien een land op georganiseerde schaal de ergste misdaad plegen die er is, en we zien onze regering dat land de hand boven het hoofd houden. Moeten wij dan niets doen?”

Tweede vraag: Heeft Hamas de internationale rechtsorde niet juist geschonden, waarna Israël zich aan het verdedigen is door aan te vallen in Gaza, en geen andere keuze heeft dan oorlog voeren?
Sterk: “Je kunt dit niet los zien van alle pogroms, en de holocaust, die joden in Europa zijn aangedaan. Vanuit die achtergrond begrijp ik de diepgevoelde wens tot een eigen staat. Maar daar hebben de Palestijnen niks mee te maken. Omwille van het stichten van de staat Israël is de inheemse bevolking in 1948 met geweld en terreur verdreven. En de Palestijnen die er zijn blijven wonen, zijn tot tweederangsburgers gemaakt. Bovendien wordt van hen, nog steeds, onder dreiging van geweld land onteigend. Hamas heeft de internationale rechtsorde inderdaad geschonden. Dat was een verschrikkelijke terreuraanslag. Maar geeft dat Israël carte blanche? Is dat een argument om het oorlogsrecht terzijde te schuiven?”

Is het wel de rol van advocaten om zo’n brief te sturen?
“Advocaten zijn de hoeders van de rechtsstaat. Artikel 90 van de grondwet geeft de Nederlandse regering de opdracht de internationale rechtsorde te bevorderen. Door Israël niet keihard aan te pakken, doet de regering het tegenovergestelde. Daarmee schendt ze de Grondwet, en dus de rechtsstaat. Bovendien heeft de NOvA deze deur zelf opengezet, door in 2022 een scherpe veroordeling uit te spreken van het schenden van de Rule of law door Rusland”.

U bent zelfstandig militair advocaat. Heeft uw achtergrond verband met de actie? Bent u activistisch?
“Mijn achtergrond heeft alleen verband met deze actie, in die zin dat ik gespecialiseerd ben in het oorlogsrecht. Mijn religie of afkomst heeft er niets mee te maken. Dat zou ook niets uit moeten maken”.

Lees het hele interview: Reinout Sterk over de internationale rechtsorde in Gaza en ascetisch leven, redactie Mr., 8 april 2024: www.mr-online.nl/reinout-sterk-over-de-internationale-rechtsorde-in-gaza-en-ascetisch-leven/

Groep advocaten: ‘Orde, veroordeel schending rechtsorde door Israël’, redactie Mr., 4 april 2024: www.mr-online.nl/groep-advocaten-orde-veroordeel-schending-rechtsorde-door-israel/

 

Afbeelding bovenaan is van Jessica45

Read more

 

Nieuwsbrief ontvangen?

Wij houden u graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen Stichting Beroepseer.  Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen? Dan kunt u zich hieronder aanmelden.

Contact

Adres:
Multatulilaan 12
4103 NM Culemborg

Email:
info@beroepseer.nl

© Stichting beroepseer