Informeel netwerkleren van leraren verdient formele erkenning
7 december 2012
Op 7 december 2012 hield hoogleraar Maarten de Laat van de Open Universteit zijn inaugurele rede, getiteld Enabling professional development networ…
Tien lessen voor toezichthouders van onderwijsinstellingen
5 december 2012
De Vereniging van Toezichthouders in Onderwijsinstellingen (VTOI) heeft in november 2012 een extra editie van haar Nieuwsbrief uitgegeven – no 33 …
Joseph Kessels over het onderwijs van morgen
2 december 2012
Joseph Kessels vertelt in een interview hoe hij het onderwijs van morgen ziet. Hij is een groot voorstander van meer aandacht voor het individuele …
Generaal geeft onderwijssector stof tot nadenken
26 november 2012
“De regels lopen soms achter op de werkelijkheid” en “hoge Cito-score geeft school geen meerwaarde”. Met deze prikkelende stellingen hield luitenan…
Wetenschappelijke publicaties bedreigd met uniformiteit en standaardisering
18 november 2012
Dr. Pierre Purseigle, hoofddocent moderne geschiedenis aan de universiteit van Birmingham en hoofdredacteur van het tijdschrift First World War Stu…
In Engeland wordt Raad ter bescherming van universiteiten opgericht
10 november 2012
Op 13 november 2012 wordt in Groot-Brittannië de Council for the Defence of British Universities (CDBU) opgericht door een groep van 66 vooraansta…
Leerlingen mores leren? Begin bij de leraar!
9 november 2012
Wat kunnen leraren in het voortgezet onderwijs bijdragen aan de morele vorming van hun leerlingen? Waarom is het van belang? En hoe kunnen ze dat h…
Wetenschap en fraude: wat doen we ertegen?
6 november 2012
Wetenschapsfraude is aan de orde van de dag. Het is tijd op de bres te gaan staan voor goede wetenschap. De manier waarop de wetenschap wordt gefin…
Alles voor starters in het onderwijs
5 november 2012
“Daar sta je dan met je diploma op zak en vol goede moed: je staat voor het eerst zelfstandig voor de klas. Maar een afgeronde opleiding en een dos…