Onderzoek: Werkdruk veroorzaakt psychische aandoeningen bij academici
8 mei 2014
Het Engelse Dagblad The Guardian heeft onderzoek gedaan naar academici met psychische problemen. Academici, promovendi en onderdirecteuren stellen …
Rector vindt predicaat ‘excellente school’ helemaal niet nodig
5 mei 2014
Sinds staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs op 12 april 2014 bekend heeft gemaakt welke scholen zich ‘excellent’ mogen noemen, worden de 76 …
Voor Jelmer Renema gaat Science in Transition niet ver genoeg
23 april 2014
Volgens fysicus Jelmer Renema gaat Science in Transition niet ver genoeg. Science in Transition is in 2013 opgericht door een groep wetenschappers …
Verslag van bijeenkomst in de Balie over Teaching profession summit in Nieuw-Zeeland
21 april 2014
Jan Lepeltak heeft een kritisch verslag met bespiegelingen geschreven van de bijeenkomst: Lessen uit Nieuw-Zeeland: opbrengsten van de Internationa…
De nieuwe leraren doen het zelf
18 april 2014
In het artikel De nieuwe leraar doet het zelf door Anja Vink staat dat steeds meer leraren hun onderwijs verbeteren door met elkaar te overleggen, …
Jelmer Evers: Teacher leadership als antwoord
18 april 2014
Jelmer Evers over teacher leadership en professionele ruimte:
“Leerlingen zijn niet gemotiveerd is een van de hoofdconclusies van het ondewijsversl…
De moderne wetenschapper leeft in een naar binnen gekeerde wereld
14 april 2014
“De moderne wetenschapper leeft in een naar binnen gekeerde wereld, mijdt het publieke debat en is vooral druk met het schrijven van onderzoeksaanv…
VO-Raad: Toegevoegde waarde niet geschikt voor oordeel over kwaliteit van de school
10 april 2014
Leerwinst en toegevoegde waarde zijn waardevolle instrumenten voor scholen om hun onderwijs te verbeteren. Inzicht in de ontwikkeling van leerlinge…
Jelmer Evers: Welk alternatief? Over zelfbestuur van docenten
6 april 2014
Jelmer Evers, met René Kneyber redacteur van het boek Het Alternatief – Stop de afrekencultuur in het onderwijs, geeft in zijn blog Welk alternatie…