Skip to main content

Rector vindt predicaat ‘excellente school’ helemaal niet nodig

5 mei 2014
Sinds staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs op 12 april 2014 bekend heeft gemaakt welke scholen zich ‘excellent’ mogen noemen, worden de 76 …

Voor Jelmer Renema gaat Science in Transition niet ver genoeg

23 april 2014
Volgens fysicus Jelmer Renema gaat Science in Transition niet ver genoeg. Science in Transition is in 2013 opgericht door een groep wetenschappers …

Verslag van bijeenkomst in de Balie over Teaching profession summit in Nieuw-Zeeland

21 april 2014
Jan Lepeltak heeft een kritisch verslag met bespiegelingen geschreven van de bijeenkomst: Lessen uit Nieuw-Zeeland: opbrengsten van de Internationa…

De nieuwe leraren doen het zelf

18 april 2014
In het artikel De nieuwe leraar doet het zelf door Anja Vink staat dat steeds meer leraren hun onderwijs verbeteren door met elkaar te overleggen, …

Jelmer Evers: Teacher leadership als antwoord

18 april 2014
Jelmer Evers over teacher leadership en professionele ruimte: “Leerlingen zijn niet gemotiveerd is een van de hoofdconclusies van het ondewijsversl…

De moderne wetenschapper leeft in een naar binnen gekeerde wereld

14 april 2014
“De moderne wetenschapper leeft in een naar binnen gekeerde wereld, mijdt het publieke debat en is vooral druk met het schrijven van onderzoeksaanv…

VO-Raad: Toegevoegde waarde niet geschikt voor oordeel over kwaliteit van de school

10 april 2014
Leerwinst en toegevoegde waarde zijn waardevolle instrumenten voor scholen om hun onderwijs te verbeteren. Inzicht in de ontwikkeling van leerlinge…

Jelmer Evers: Welk alternatief? Over zelfbestuur van docenten

6 april 2014
Jelmer Evers, met René Kneyber redacteur van het boek Het Alternatief – Stop de afrekencultuur in het onderwijs, geeft in zijn blog Welk alternatie…

Metaforen voor onderwijs – Van lopende band tot kindertuin

4 april 2014
Hoe brengen we de kinderen groot? Hoe leiden we ze de wereld in? Wat is goed onderwijs? Belangwekkende vragen die niet zomaar, eens en voor altijd …