Skip to main content

René Kneyber nogmaals over het lerarenregister: Een register zonder nascholingsuren

24 mei 2017
René Kneyber heeft, voor wie ernaar op zoek was, zijn visie op het lerarenregister1) opnieuw op internet geplaatst. De blog werd eerder gepubliceer…

Status en imago van leraarschap nemen af

23 mei 2017
In het rapport Status en imago van de leraar in de 21ste eeuw dat op 23 mei 2017 verschijnt, staat dat de status van het leraarschap aan het afneme…

Basisschoolleerkrachten gaan misschien staken: “Ons vak is uitgehold”

22 mei 2017
Jan van de Ven, een van de initiatiefnemers van PO in Actie, zegt in een interview in De Volkskrant dat het vak van onderwijzer is uitgehold. Leerk…

Hester IJsseling over ‘De ontsnapping van de leraar’: Zelf initiatieven ontplooien die goed onderwijs dichterbij brengen

10 mei 2017
Onderwijspedagoog Gert Biesta noemde in zijn boek Goed onderwijs en de cultuur van het meten drie domeinen waarin het onderwijs zou functioneren: k…

Interview met Jaap Versfelt van Stichting LeerKRACHT: Voor een professionele cultuur op scholen

9 mei 2017
Jaap Versfelt is initiatiefnemer en oprichter van stichting leerKRACHT. De Stichting wil met een speciale aanpak het basisonderwijs, het voortgezet…

Welke Kamerleden houden zich bezig met onderwijs?

28 april 2017
Komensky Post, het onafhankelijke nieuwsmagazine voor onderwijs uit binnen- en buitenland, heeft een lijst gepubliceerd met namen van Tweede Kamerl…

Wat kritisch leren denken betreft schieten universiteiten tekort

10 april 2017
Herman van den Bosch, hoogleraar managementwetenschappen aan de Open Universiteit, wijdt zijn nieuwe blog aan kritisch denken. Kritisch leren denke…

Stichting Leerkracht geeft vijf tips voor mindering werkdruk in het basisonderwijs

7 april 2017
Uit een in april 2017 gepubliceerd onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) onder werknemers blijkt dat koks, artsen, juristen, m…

Hoe de overheid altijd te laat reageert op problemen op de arbeidsmarkt in het onderwijs, en ze nog verergert

1 april 2017
Bij overschotten en tekorten aan leraren reageert de overheid altijd te laat. En verergert ze de problemen in plaats van ze op te lossen. Kan dat m…