Skip to main content

Agenda

Inzendingen voor de Agenda zijn welkom: via Mailformulier of E-mail

Week van de Jonge mantelzorger

De Week van de Jonge Mantelzorger 2022 vindt plaats van 1 - 7 juni 2022   In Nederland groeit ongeveer een kwart van de kinderen en jongeren op in een zorgsituatie.Ze maken zich zorgen over een naaste. Zij zorgen bijvoorbeeld voor iemand met een chronische ziekte, beperking, psychische kwetsbaarheid en/of verslaving. Denk daarbij bijvoorbeeld aan […]

Weg van het piekeren

Utrecht

‘Wat nu als straks…’ Piekeren doen we allemaal. De een meer dan de ander, maar niemand zit erop te wachten. Je kan er de hele nacht van wakker blijven liggen, of er zelfs depressief van worden. Toch krijg je die dwingende gedachten niet zomaar uit je hoofd.   In Weg van het piekeren leert Filip […]

Presentatie ‘Worst Bank Scenario’

Den Haag

Perspresentatie door Hester Bais en Wink Sabée van het boek ‘Worst Bank scenario’, met aansluitend beantwoorden van vragen in Den Haag op 8 juni 2022.   De kredietcrisis van 2008 is nog steeds niet opgelost. Banken, de veroorzakers van de kredietcrisis, zijn op dezelfde voet verder gegaan. De immense liquiditeitstekorten bij ING, Rabobank en staatsbanken […]

Actie voortgezet onderwijs: daag je bestuur uit!

Hoeveel lessen zou jij als docent per week maximaal willen geven? Welke loonsverhoging zou jij als docent of ondersteuner moeten krijgen? En moeten er in de CAO afspraken worden gemaakt over meer vaste banen? De Algemene Onderwijsbond (AOb) roept docenten en ondersteuners op om op zoveel mogelijk scholen hierover in gesprek te gaan met elkaar, […]

Paradigma: Michael Young en de meritocratie

Amsterdam

Politicoloog en socioloog Michael Young schreef in 1958 De opkomst van de meritocratie en muntte daarmee de term meritocratie. Een samenleving waarin vooral intelligentie en inzet de positie van een individu bepaalt. Oftewel: IQ + inspanning = verdienste. Wat kunnen we ruim zestig jaar later leren van Youngs dystopische satire?   In de Paradigmareeks selecteren weekblad De Groene […]

Congres Eenzaamheid, preventie en beleid

Utrecht , Nederland

Vrijdag 10 juni 2022 vindt het congres Eenzaamheid, preventie en beleid plaats in Utrecht. Het congres wordt georganiseerd door De Guus Schrijvers Academie.   Eenzaamheid kan grote maatschappelijke gevolgen hebben. Langdurige eenzaamheid kan leiden tot gezondheidsrisico’s, de kwaliteit van leven omlaag brengen en ervoor zorgen dat mensen niet meer meedoen in de samenleving. Eenzaamheid grijpt […]

Avond van de Leraar: Welbevinden van leerlingen en leraren

Amsterdam

Het onderwijs staat onder druk. We hebben niet alleen te maken met dalende leerprestaties, maar er zijn ook zorgen over het welbevinden van leerlingen en leraren. Het Lerarencollectief deelt 15 tutorials rondom welbevinden waarin experts uit onderzoek en praktijk vertellen over effectieve interventies in de klas of in een team op school. Op deze Avond […]

Een avond over rouw

Rotterdam

Op dinsdag 14 juni staat Arminius helemaal in het teken van rouw en verlies, een ongelofelijk belangrijk onderwerp waarover we het gesprek nog te vaak liever vermijden. Met jaarlijks ongeveer 680.000 mensen in Nederland  die een rouwproces doormaken  ten gevolge van het overlijden van iemand in hun directe omgeving is het hoog tijd dit taboe […]

Onderwijsavond met Margrite Kalverboer: Over onderwijs dat de menselijke waardigheid recht doet

Driebergen

Thema van de NIVOZ-Onderwijsavonden voor de periode 2021 - 2022 is I am not a Robot. Naar humanisering van het onderwijs. Het is tijd voor een humanisering van het onderwijs. In de nieuwe reeks NIVOZ-onderwijsavonden in het schooljaar 2021-2022 onderzoeken we hoe we het menselijke in het onderwijs kunnen terugbrengen, dan wel behouden. Sprekers zijn […]

Toezichtfestival: Roze brillen en blinde vlakken

Gorinchem

Na de digitale editie van november 2020, is het op 16 juni 2022 weer tijd voor een live Toezichtfestival! Thema is Roze brillen en blinde vlekken. Zaken als de kindertoeslagenaffaire hebben het vertrouwen in politiek en overheid geschaad. De uitdaging is om dat vertrouwen terug te winnen. Door veel transparanter te werken en het belang […]

Staat van zelfzorg in Nederland

Online

Op donderdag 16 juni 2022 organiseert het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) in samenwerking met De Eerstelijns een online congres over de Staat van zelfzorg in Nederland. Een grote variëteit aan sprekers uit de politiek, zorg en drogisterijbranche buigt zich dit jaar, onder begeleiding van dagvoorzitter Anna Heijker, over het thema Hoe zorgen we in Nederland […]

researchED Nederland 2022

Nijkerk

Op 18 juni 2022 is het weer zo ver, een nieuwe editie van researchED Nederland met een programma waar onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk bij elkaar komen, simpelweg omdat dat de meest kansrijke manier is om onderwijs zo goed mogelijk te maken. Het is een bijeenkomst met grote onderwijsnamen en aanstormend talent, uit binnen- en buitenland, met […]

Hoogbegaafdheid als sleutel tot innovatie

Utrecht

Congres over hoogbegaafdheid en werken bij de politie in Utrecht op 22 juni 2022.   Twee à vier procent van de mensen is hoogbegaafd. Dan hebben we het bij de Nationale Politie al over ongeveer 1200 – 2500 collega’s. Het kan zijn dat je ooit (als kind of op latere leeftijd) getest bent op hoogbegaafdheid, […]

Fifth International Conference on Strikes and Social Conflicts in the 21st Century

Rotterdam

De Vijfde Internationale Conferentie over stakingen en sociale conflicten in de 21ste eeuw vindt plaats van 22 tot en met 24 juni 2022. Organisator is The International Association on Strikes and Social Conflicts. Locatie van de conferentie is het FNV Regionaal Vakbondshuis in Rotterdam. Doel van de conferentie is het veranderende karakter van stakingen en […]

Leren boven presteren

Amsterdam

Onze cijferobsessie in het onderwijs onder de loep. Bijeenkomst in Amsterdam op 22 juni 2022.   We hebben een obsessie met meten in onze maatschappij, ook in het onderwijs. In de tweede aflevering van de reeks ‘De meetmaatschappij’ onderzoeken we hoe deze meetobsessie doordringt in het onderwijs, wat de consequenties daarvan zijn en hoe het […]