Skip to main content

Vijftien verhalen met ervaringen uit de praktijk van academici n.a.v. Alarmdag ‘Op naar een normaal academisch peil’

Twee weken geleden was het Alarmdag voor academici. Op 6 april 2021 voerden zij actie voor een Normaal academisch peil. De actie werd ondersteund door een brede coalitie van studenten, bestuurders, vakbonden, werknemers en wetenschappers verbonden aan de veertien Nederlandse universiteiten. Ze staan vermeld op: https://normaalacademischpeil.nl/overons

Van alles te weinig

Het probleem waarvoor de actievoerders aandacht vroegen is het onder druk staan van onze universiteiten als gevolg van structurele onderfinanciering. Al jaren neemt het aantal studenten toe en de financiering per student af.
Er is daardoor te weinig geld voor onderwijs, te weinig tijd, te weinig verbinding tussen goed onderwijs en goed onderzoek. Ook de financiering van onderzoek groeit al jaren niet mee met het stijgend aantal studenten. Die financiering van onderzoek is onlosmakelijk verbonden met de kwaliteit van onderwijs.

Vijftien verhalen uit de praktijk

Op de site Normaal academisch peil staan verhalen van vijftien mensen over hun ervaringen in de praktijk:

  1. Ate Snijder (31), docent Mechanica en ontwerp draagconstructies, Bouwkunde aan de Technische Universiteit Delft: Meer focus op onderwijs en meer menskracht.
  2. Kathrine van den Bogert, postdoc aan de Radboud Universiteit: De nood is hoog: het academisch onderwijs en onderzoek staat onder druk.
  3. Wouter Veenendaal, universitair hoofddocent Politicologie aan de Universiteit Leiden en voorzitter van de opleidingscommissie van de bachelor: Je ziet de structurele onderfinanciering terug in veel burn-outklachten en uitval.
  4. Laura Keesman, promovendus culturele sociologie en onderdeel van Group Violence Research project aan de Universiteit van Amsterdam: Als iedereen zich aan de contracttijd zou houden, dan zou de wetenschappelijke wereld er anders uitzien.
  5. Marijtje Jongsma, universitair hoofddocent in de cognitieve neurowetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen: Er wordt veel van ons verwacht, veel meer dan we in onze werkweek kunnen proppen.
  6. Prof. dr. ir. Bert Weckhuysen, universiteitshoogleraar Katalyse, Energie & Duurzaamheid aan de Universiteit van Utrecht: De wetenschap is een soort loterij geworden.
  7. Prof. Dr. Beatrice de Graaf, faculteitshoogleraar geesteswetenschappen aan de Universiteit Utrecht: De universiteit moet een plek van reflectie en bezinning zijn.
  8. Linda Bos, universitair docent politieke communicatie aan de Universiteit van Amsterdam en lid van de ondernemingsraad: Als er niets verandert, gaan wetenschappers, docenten en ondersteunend personeel eraan onderdoor.
  9. Rens Bod, hoogleraar computationele en digitale geesteswetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam: De politiek is aan zet: bied een oplossing voor de structurele onderfinanciering.
  10. Han van Krieken, sinds 2016 rector magnificus van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Is opgeleid tot arts en gespecialiseerd in de pathologie: De verwevenheid van onderzoek doen en onderwijs geven is cruciaal voor de kwaliteit van het academisch onderwijs.
  11. Sofia Maza Angulo, junior docent aan de Universiteit van Amsterdam; geeft les aan de bachelorstudenten van Interdisciplinaire Sociale Wetenschap (ISW): Als ik de uren werk die in mijn contract staan, dan lever ik in op de kwaliteit van het academisch onderwijs.
  12. Casper Albers, hoogleraar Toegepaste Statistiek en Datavisualisatie aan de Rijksuniversiteit Groningen, directeur onderzoek van de afdeling psychologie; zit in de universiteitsraad: Door de structurele onderfinanciering neemt de kansenongelijkheid toe.
  13. Pieter Duisenberg, sinds oktober 2017 voorzitter van de Vereniging van Universiteiten (VSNU): Het wetenschappelijk onderzoek is avonduren werk geworden.
  14. Sam Buisman, studeert landschapsarchitectuur aan de Universiteit van Wageningen: De studie kan niet meer op de persoonlijke manier gegeven worden, zoals ik het ervaren heb.
  15. Sabine Go, universitair docent aan de economische faculteit van de Vrije Universiteit in Amsterdam: Het academisch onderwijs is een instabiel kaartenhuis.

Klik hier voor lezen van Ervaringsverhalen, Normaal academisch peil: https://normaalacademischpeil.nl/ervaringsverhalen

Manifest Op naar een normaal academisch peil: https://normaalacademischpeil.nl/files/210330-VSNU-Manifest-A4.pdf

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.