Arre Zuurmond, scheidend Ombudsman Metropool Amsterdam: ‘Ik weet hoe mensen vermalen kunnen worden door bureaucratie’

Arre Zuurmond, Ombudsman van Metropool Amsterdam, stopt per 1 september 2021. Acht jaar lang streed hij tegen bureaucratie: “Als een soort bezemwagen die fouten van de gemeente herstelt”. Zuurmond vertelt over zijn ervaringen als ombudsman aan Martine Bakker voor nieuwszender AT5. Hij probeerde zo laagdrempelig mogelijk te opereren. Zo verkleedde hij zich bijvoorbeeld als dakloze en ondervond hij persoonlijk het tekort aan slaapplekken. Ook hield hij kantoor in zijn caravan aan de stadsranden waar hij werklozen trof en hen hielp bij hun reïntegratietraject. Zuurmond: “Voor 80 procent zijn het kleine zaken. Maar dat zijn er wel 2000 per jaar. Voor mensen is het een enorme verademing als er een keer wél iemand naar ze luistert”
Bij de overige 20 procent gaat het om structurele klachten. Zoals de grote overlast door drukte in de binnenstad. Hiervoor ging Zuurmond logeren bij bewoners op het Leidseplein. “Ik heb geen oog dichtgedaan, het is echt onthutsend”, zei hij hierover in 2016.

Zijn eerste rapportage met brandbrief en video van de overlastsituaties, schoof hij de toenmalige burgemeester Van der Laan onder de neus. Die was daar allerminst van gediend. “Toen ben ik 35 minuten uitgescholden door hem. Van der Laan wilde er absoluut niets van weten. Hij had alles onder controle”.

Veel bereikt

Dit incident was in Zuurmonds carrière “een absoluut dieptepunt. Ik heb mijn rol te spelen als Ombudsman”.
Hij was nog maar net begonnen. En hij zette door. Hij huurde een huis op de Wallen en woonde daar vier maanden om de overlast grondig te onderzoeken en het aan den lijve te ondervinden. ’Het is alsof de Arena leegliep, maar dan 24/7”, vertelde hij in 2018. “Schelden, poepen piesen en neuken zo voor je deur”.
Het lukte hem uiteindelijk om de overlast op de kaart te krijgen en de gemeente te overtuigen. “Je hebt soms dat ze überhaupt niet accepteren dat er een probleem is en dan maken ze het kleiner. Dus je moet wel drie, vier, of vijf dingen in een paar jaar doen om het muntje te laten vallen. En als ik nu kijk welke maatregelen ze nu nemen op de Wallen, dan heb ik wel veel bereikt”.

Zuurmond eindigt zijn verhaal met de hoop dat de politiek duidelijk beleid gaat maken in de toekomst, en fundamenteel transformeert.

Lees het hele verhaal van Arre Zuurmond verteld aan Martine Bakker van AT5 (of bekijk de video): Hoogte-en dieptepunten van de Ombudsman: “Van der Laan schold me 35 minuten lang de huid vol”, 20 april 2021: www.at5.nl

Zie ook Interview met Arre Zuurmond, door Maurits Hoenders, Blogs Beroepseer, september 2017: https://beroepseer.nl

Foto bovenaan van Arre Zuurmond is ontleend aan het video-interview voor AT5

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief ontvangen?

Wij houden u graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen Stichting Beroepseer.  Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen? Dan kunt u zich hieronder aanmelden.

Contact

Adres:
Godfried Bomansstraat 8, Unit 15
4103 WR Culemborg

Email:
info@beroepseer.nl

© Stichting beroepseer