Skip to main content

Uitval beginnende docenten kan fors worden teruggedrongen

Als de begeleiding van beginnende docenten op middelbare scholen wordt geïntensiveerd, kan de uitval van starters in het onderwijs fors worden teruggedrongen. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijks Universiteit Groningen die drie jaar lang starters volgde op ruim zestig scholen, waaronder vier in Limburg.

Kitty Borghouts schrijft in dagblad De Limburger dat uit de eerste resultaten – het volledige onderzoek wordt in december afgerond – blijkt dat op scholen die meer intensieve begeleiding boden, nog geen 10 procent van de starters er na een jaar vanwege te veel stress weer mee ophield. Op de ‘controlescholen’ was dat 17 procent. “Uiteindelijk verwacht ik dat bij een goede begeleiding een reductie van 40 procent haalbaar is als het gaat om de uitval in de eerste jaren”, zegt onderzoekster Michelle Helms-Lorenz.

De uitval onder nieuwkomers in het onderwijs is al jaren fors: van alle starters houdt zo’n 20 procent er in de eerste vier, vijf jaar weer mee op. De helft van de scholen die in het onderzoek gevolgd zijn, waaronder het Blerickse Blariacumcollege, stopt – soms al jarenlang – bovengemiddeld veel energie in begeleiding; de andere scholen fungeerden als controlegroep. De extra begeleiding bestond bijvoorbeeld uit meer gesprekken, meer lesbezoeken door collega’s en coaches, doorgegeven instructies via een ‘oortje’, evaluatie van lessen met video-opnamen, en bijeenkomsten waarbij starters elkaars ervaringen bespreken. Startende docenten, hun coaches en ook leerlingen kregen vragenlijsten, waarmee onder meer het stressgehalte van de docenten werd bijgehouden.

Nu het onderzoek bijna is afgerond, wil Helms-Lorenz een vervolgonderzoek starten, waarbij de RUG de lerarenopleidingen een grotere rol wil geven in het structureren van de begeleiding op scholen. Uiteindelijk, vindt de onderzoekster, zouden scholen meer verplichtingen moeten krijgen op dit vlak. “Elke school gaat nu zijn eigen gang”, constateert zij. “Op veel scholen gebeurt nu wel iets, maar niet altijd op de goede manier. “Het is nu veel te vrijblijvend.”

Zie Uitval jonge leraren kan fors lager, door Kitty Borghouts in De Limburger, 19 augustus 2013: www.limburger.nl (Niet meer beschikbaar op site De Limburger)

Meer info over het onderzoek, zie RUG: Effecten van Inductie – Ontwikkeling en uitvoering van inwerkprogramma’s: www.rug.nl/gmw/lerarenopleiding/onderzoek/inductie/

Video: Onderzoek naar uitval beginnende docenten, internationaal onderzoek van RUG: http://www.youtube.com/watch?v=SVDnB6xKp44