Stroom regels blijft maar aanzwellen. Bedrijfsleven wil minder regeldruk vanuit overheid
Ondernemers merken dat de hoeveelheid aan regels onder de kabinetten-Rutte sterk is toegenomen. Dagelijkse fietscontroles, verplichte pauzes, monsteretiketten; ondernemers zijn onwerkbare regeldruk meer dan zat.
Frits Conijn en Richard Smit interviewden voor hun artikel in Het Financieele Dagblad ondernemers en vertegenwoordigers van ondernemersorganisaties over de voortwoekerende, peperdure stroom regels. Er komt maar geen einde aan.
Neem de kinderopvang. Hoewel er in de kinderopvang regels zijn verdwenen, groeit ook daar de regeldruk. “De regels die geschrapt zijn, daar hadden we niet zoveel last van”, zegt Mark Siep van kinderopvang Plukkebol in Delft. “Van de nieuwe wel”. Hij merkt dit in het dagelijks werk. “Het vak vraagt om soepel meebewegen met de kinderen, maar we kunnen niet eens meer zelf bepalen wanneer we pauze nemen. De inspectie vond dat lastig controleerbaar. Nieuwe regelgeving schrijft voor dat je pauze neemt op vaste, vooraf bepaalde tijdstippen”.
Kinderopvangmedewerkers worden volgens hem in een keurslijf geperst. “Dat zit ze ontzettend dwars”. Een andere regel waar hij moeite mee heeft is de strengere taaleis voor medewerkers. ’Dat is op havo-niveau. Voor veel medewerkers is dat best lastig. Daardoor verlaten mensen het vak. Terwijl er een ontzettende geboortegolf aan de gang is en de wachtlijsten groeien”.
Fietsregeling
Een ander voorbeeld dat Conijn en Smit geven is de onwerkbare regelgeving van de Fietsregeling. Dat is een sympathieke fiscale maatregel om te stimuleren dat mensen vaker op de fiets naar hun werk gaan. Er wordt alleen weinig gebruik van gemaakt door alle administratieve rompslomp. Het komt erop neer dat de werkgever dagelijks aan de poort moet controleren wie op de fiets komt en wie niet.
Rapportageverplichtingen
Vaak zijn niet eens de regels zelf het probleem, maar de wens om de naleving ervan te controleren. Om nog toezicht te houden op de steeds complexer wordende regels, kiest de wetgever steeds vaker voor rapportageverplichtingen of verplichte keuringen voor ondernemers. Daarmee wordt niet eens de feitelijke naleving gecontroleerd, maar de papieren werkelijkheid. Het zadelt bedrijven wel op met veel werk. Ondernemers lopen dood in de gemeentelijke bureaucratie.
Overijverige ambtenaren en geen rekening houden met uitvoering
Het komt ook voor dat overijverige ambtenaren met een eigen interpretatie van de regels komen en aanvullende eisen stellen. Voorts is een bron van ergernis is dat ministeries bij het opstellen van complexe regels in het geheel geen rekening houden met de uitvoering. Gemeenten, provincies, waterschappen en bedrijven moeten maar uitzoeken hoe ze de regels adequaat kunnen toepassen en oplossingen zoeken als dat niet lukt.
Ondernemersorganisaties zijn de oplopende regeldruk zat en riepen het kabinet op oktober 2021 op er iets aan te doen*). “Het principe dat er pas een nieuwe regel komt als er één wordt geschrapt, is verdwenen”, zegt Ramona van den Bosch van MKB-Nederland. Die organisatie wil, net als VNO-NCW, een nullijn voor elk ministerie. “Als je niet snoeit, dan woekert het voort”.
Lees het hele artikel ‘Als je al die peperdure regels niet snoeit, dan woekeren ze voort’, door Frits Conijn en Richard Smit, Het Financieele Dagblad, 31 oktober 2021: https://fd.nl/bedrijfsleven/1417327/als-je-al-die-peperdure-regels-niet-snoeit-dan-woekeren-ze-voort
*) ‘Maak van Adviescollege Toetsing Regeldruk een echte waakhond’, VNO-NCW 26 oktober 2021: www.vno-ncw.nl/nieuws/maak-van-adviescollege-toetsing-regeldruk-een-echte-waakhond
Regeldruk bij ondernemers, Rijksoverheid: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/regeldruk/regeldruk-bij-ondernemers
Administratieve lasten en regeldruk, VNO-NCW: www.vno-ncw.nl/standpunten/administratieve-lasten-en-regeldruk
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Geef een reactie