Promotie-onderzoek van Bill Banning leidt tot vernieuwend model van professionaliteit van de leraar
Wat beweegt de leraar ten diepste? Docent en theoloog Bill Banning miste binnen het onderwijs de reflectie op die vraag, en ging zelf op onderzoek uit. Dat resulteerde in een proefschrift dat hij op 22 april 2015 aan de Universiteit van Tilburg verdedigt. Titel van zijn proefschrift: Leraren, wat boeit jullie? Theoretisch en empirisch onderzoek naar roeping binnen het professioneel zelfverstaan.
Vroeger hoorde je dat leraren vaak uit roeping voor het onderwijs kozen. Maar hoe zit dat nu? En wat valt überhaupt onder roeping te verstaan? In dit proefschrift gaat Bill Banning op deze vragen in. Uit een enquête blijkt dat veel leraren roeping positief associëren met een zich aangesproken weten door jonge mensen en met de daaruit voortvloeiende gedrevenheid om bij te dragen aan hun vorming, kennis en vaardigheden. Ook blijken nogal wat leraren spirituele associaties te hebben bij hun leraarschap.
Ook uit de gehouden diepte-interviews blijkt dat er sprake is van roeping; zo ligt in de persoonlijke en professionele levensgeschiedenis de inspiratiebron voor de volhardende inzet voor leerlingen. Deze beleving van het leraarschap draagt bovendien bij aan de eigen groei als mens en als professional. Deze dynamische beleving van het leraarschap kan als roeping gekenschetst worden. Vaak zonder het als zodanig uit te spreken, weten leraren zich ‘geroepen’ om samen met hun leerlingen tot een gezamenlijke betekenisgeving te komen.
Vernieuwend model van professionaliteit
De uitkomsten van dit onderzoek hebben geleid tot een vernieuwend model van de professionaliteit van de leraar, waarbinnen betekenisgeving en menswaardigheid centraal staan. Hiermee neemt Banning afstand van het op beheersing gerichte instrumentele denken binnen het onderwijs.
Banning publiceerde in 2007 het essay Onderwijsdier in hart en nieren – Een persoonlijke visie op groei, professionaliteit en pedagogisch vermogen dat diende als persoonlijke voorstudie voor zijn proefschrift.
Hij schreef ook een hoofdstuk in het in 2013 verschenen boek Het alternatief – Weg met de afrekencultuur in het onderwijs! getiteld ‘Existentieel eigenaarschap: de pedagogische en vakinhoudelijke professionaliteit van de leraar’.
De promotie vindt plaats op 22 april 2015 om 10.15 uur op de campus van de Universiteit van Tilburg: Cobbenhagengebouw, Aula (ingang via Koopmansgebouw).
Meer over het boek Leraren, wat boeit jullie?: inhoudsopgave, voorwoord en inleiding bij Garant uitgevers: www.maklu.be
Een deel van Leraren, wat boeit jullie? (10%) is te lezen op Google books: https://books.google.nl
Lees ook het interview met Banning door Anton de Wit: Bill Banning: Geroepen om les te geven, Managementboek, 13 maart 2015: www.managementboek.nl