Skip to main content

Dick van der Wateren over de verleidingen van meten van leerwinst en toegevoegde waarde in het onderwijs

13 april 2015
Dick van der Wateren, docent natuurkunde en nlt – natuur, leven en technologie – schreef in het in 2013 verschenen boek Het Alternatief – Weg met d…

Rector Van der Zwaan van Universiteit Utrecht wil een totaal andere manier van kwaliteitszorg van onderwijs

27 maart 2015
De Nieuwe Universiteit Utrecht die het Maagdenhuis in Amsterdam nu al een maand bezet houdt, kreeg van rector Bert van der Zwaan bij de viering van…

Nu ook in Nederland start van een netwerk voor pluralistisch economisch onderwijs

4 maart 2015
Het Netwerk voor Pluralistisch Economisch Onderwijs heeft begin maart 2015 in een brief een oproep gedaan “Aan de economiestudent met de Grote Geda…

Bezetting Maagdenhuis is een expressieve daad en heeft het Nederlandse universitaire landschap onherkenbaar veranderd

3 maart 2015
‘”‘Hé ho CvB! Kom een keertje naar benee.’ Dankzij de acties van de Humanities Rally en de bezettingen van Bungehuis en Maagdenhuis door De Nieuwe …

De tien geboden voor universiteitsbestuurders

28 februari 2015
Ewald Engelen, hoogleraar financiële geografie aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) en auteur van het recent verschenen boek De schaduwelite voo…

Extra geld voor unieke specialistische beroepsopleidingen in het mbo

27 februari 2015
Mbo-scholen moeten kleine, unieke opleidingen voor bijvoorbeeld pianotechnicus, prothesemaker, schoenhersteller of restauratiemedewerker beter in d…

Verspreiding resultaten wetenschappelijk onderzoek is toe aan radicale innovatie

24 februari 2015
Herman van den Bosch, hoogleraar managementwetenschappen aan de Open Universiteit, vindt dat de wetenschapscommunicatie drastisch aan vernieuwing t…

Professionele ruimte in het hoger beroepsonderwijs

16 februari 2015
Het arbeidsmarkt- en opleidingfonds voor het hoger beroepsonderwijs Zestor*) houdt zich bezig met het vormgeven van professionele ruimte van docent…

De emancipatie van de leraar: Handel alsof je aan het roer staat en je zult de koers bepalen

12 februari 2015
Hester IJsseling, groepsleerkracht in het primaire onderwijs en filosofe, schrijft op haar blog waarom zij zo enthousiast is over het boek Het prac…