Skip to main content

Er hangt een mooie uitspraak van Hoge Raad in de lucht over vrijheid van meningsuiting docenten

14 maart 2022
Paula van Manen twittert opgelucht dat er supergoed nieuws is in de ‘rechtszaak boek’: “Als dit advies wordt gevolgd door de Hoge Raad, kan mijn on…

Waar maken studenten zich druk om? Niet om de vrije meningsuiting, maar om hoge cijfers

21 februari 2022
Waar houden de moderne universiteitsstudenten zich mee bezig? Waar maken zij zich druk om? Wendy Fischman en Howard Gardner*) hebben gezocht naar a…

RED-Team Onderwijs presenteert manifest ‘Breng de basis op orde’: Stel de leraar, het leren en het lesgeven centraal

8 februari 2022
RED-Team Onderwijs heeft het manifest Breng de basis op orde gepresenteerd met tien adviezen. In de complexe crisis waarin het onderwijs zich al me…

De nieuwe universiteit – voor creatieve geesten

30 december 2021
Punten verzamelen voor het bachelor-examen en de publicatiedruk voor promovendi maken de universiteit vandaag de dag onaantrekkelijk voor creatieve…

Bert Wienen in lezing over het recht van kinderen en jongeren niet langer te hoeven werken aan de beste versie van zichzelf

7 december 2021
Nieuw kinderrecht: het recht om te falen was de titel van de tiende Daan Mulock Houwer-lezing, gehouden door Bert Wienen in november 2021. Centraal…

Commissie Beter Onderwijs in Vlaanderen presenteert tien speerpunten om onderwijskwaliteit te verhogen

2 november 2021
Dalende leerprestaties van Vlaamse leerlingen in internationaal onderzoek zoals PISA en TIMSS*) leidden in maart 2020 tot de oprichting van de comm…

Hoe komt het toch dat leraren nog steeds met al hun praktijkervaring zelden betrokken worden bij vernieuwingen in het onderwijs?

15 oktober 2021
In en rond het onderwijs zijn veel organisaties met onderwijsinnovatie bezig. Maar relevante vernieuwing kan alleen maar plaatsvinden in de dagelij…

‘Progressief achteruit’. Zwartboek over de last van slechte ideeën voor het funderende onderwijs

21 september 2021
De laatste vijf jaar is een serie rapporten over het functioneren van het Nederlandse funderende onderwijs verschenen, waarin steevast begonnen wor…

Interview met Ype Akkerman over Jeugdkansenprogramma voor meer kansengelijkheid

28 augustus 2021
Ongelijke kansen, wat valt er aan te doen? Hoofdredacteur Jan Lepeltak interviewde Ype Akkerman voor het onafhankelijke onderwijsplatform Komensky …