Ook in Engeland voorstel prestatiebeloning leraren

Slecht presterende leraren moeten worden ontslagen volgens de nieuwe manier van ‘prestatiebeloning’ in het onderwijs, aldus een vooraanstaand Brits parlementslid.

Graeme Paton schrijft in dagblad The Telegraph van 1 mei 2012 dat Graham Stuart, voorzitter van het onderwijscomité van de Britse Tweede Kamer – de School Teachers’ Review Body – voorstelt dat de slechtste leerkrachten “uit hun beroep gezet moeten worden” om schadelijke gevolgen voor leerlingen op de lange termijn te voorkomen.

In een op 1 april 2012 verschenen rapport van het comité staat dat leerkrachten beloond moeten worden voor “het toevoegen van de hoogste waarde” aan het onderwijs. De zwakste leraren zullen zich niet meer kunnen verschuilen achter een verstard en onrechtvaardig loonstelsel: “Wij geloven dat prestatiebeloning de beste leraren moet steunen en belonen en dat er geen excuses meer gemaakt mogen worden voor de zwakke leraren… Gelet op de grote invloed van leraren op de prestaties van leerlingen, maken wij ons zorgen dat het huidige beloningsstelsel maar blijft doorgaan met het evenveel betalen aan slecht presterende leraren als aan hun veel beter presterende collega’s”.

Hoe het touw de aan de galg hangende man steunt

Momenteel werken er 460.000 leraren op openbare scholen in Groot-Brittannië. In december 2011 werd bekend gemaakt dat een op de vijf leraren niet competent was.
Het comité beveelt o.a. een “sabbatical subsidieprogramma” aan dat de beste leraren in staat moet stellen een jaar lang op een andere school te gaan werken om onderzoek te doen of hun kennis op te frissen. Tot de prestaties worden overigens niet alleen de resultaten van door leerlingen gemaakte toetsen gerekend, maar ook hun vorderingen, de discipline in de klas en de beoordelingen van de conrolerende onderwijsinspectie.

Comité-voorzitter Stuart bekritiseerde ook de vakbonden die tegen verandering zijn. Eerder al had Christine Blower, algemeen secretaris van de vakbond National Union of Teachers – NUT- gereageerd met te zeggen dat “prestatiebeloning totale nonsens is. Kinderen zijn geen blikjes bonen en scholen geen fabrieken”.
Volgens de vakbonden zou prestatiebeloning op school een klimaat scheppen van “wederzijds wantrouwen” en leiden tot een cultuur van “leren voor de toetsen”: “Succesvolle scholen zijn afhankelijk van een collegiale sfeer en van teamwerk. Prestatiebeloning is niet alleen ongepast, maar werkt ook als een splijtzwam. Kinderen en jonge mensen verschillen van elkaar en elk jaar verandert de samenstelling in een klas. Het is onmogelijk om prestaties te meten in simpele termen”.

Op de jaarconferentie van 2012 van de NUT gaf Blower een toespraak en zei o.m: “We moeten ons beroep terugwinnen. We kennen de professionele maatstaven. Ons debat over de onderwijsinspectie*) heeft de toon gezet voor een energieke campagne voor professionele autonomie en een kader van professionele criteria in het belang van leraren en leerlingen. Niemand, en al helemaal niet de National Union of Teachers, heeft ooit beweerd dat leraren zich niet zouden hoeven te verantwoorden. Maar dat moet niet op de manier van de ‘deskundige’ van de onderwijsinspectie…
Steun kan zich aandienen in verschillende vormen, maar ik denk dat we allemaal weten hoe professionele steun eruit ziet en hoe dat voelt, en ook hoe het verschil kan zijn. Ik moet dan denken aan de inspectie en aan steun en aan de uitdrukking hoe een touw de man aan de galg steunt…”

Reacties van lezers

De reactie van een lezer in The Telegraph van 1 april 2012 waarin de plannen over prestatiebeloning van het Ministerie van Onderwijs onthuld werden, luidt dat dit beloningsstelsel helemaal overeenkomt met de dominante bonuscultuur in de private sector. Hij stelt voor: “Zouden we niet moeten overgaan naar een stelsel waarin zwakke parlementsleden minder salaris ontvangen dan hun competente collega’s? Probeer dat eens!”
Een ander reageert in dezelfde editie dat prestaties niet altijd even makkelijk te meten zijn, vooral niet als het kinderen betreft uit achterstandsgezinnen. Volgens hem zijn er betere manieren om de kwaliteit van het onderwijs te meten. Maar, vermoedt hij: “De uiteindelijke beslissing over dit onderwerp zal worden genomen door onwetende politici en niet door onderwijsdeskundigen”.

Worst teachers should be sacked, says MP door Graeme Paton in The Telegraph van 1 mei 2012: https://www.telegraph.co.uk/education/educationnews/9239185/Worst-teachers-should-be-sacked-says-MP.html

Teachers face payment by results door Graeme Paton in The Telegraph van 1 april 2012: http://www.telegraph.co.uk/education/secondaryeducation/9237293/Teachers-face-payment-by-results.html

Toespraak van algemeen secretaris Christine Blower op de conferentie van 2012 van de onderwijsvakbond National Union of Teachers: https://southwarknut.wordpress.com/2012/04/13/christine-blowers-speech-to-nut-conference-2012/


Noot

*) Lees Engelse leraren willen Onderwijsinspectie toegang weigeren, Blogs Beroepseer, 10 april 2012: https://beroepseer.nl

Nieuwsbrief ontvangen?

Wij houden u graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen Stichting Beroepseer.  Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen? Dan kunt u zich hieronder aanmelden.

Contact

Adres:
Multatulilaan 12
4103 NM Culemborg

Email:
info@beroepseer.nl

© Stichting beroepseer