Skip to main content

Howard Gardner over verbetering van het onderwijs

In het Amerikaanse dagblad The Washington Post verscheen een artikel van Howard Gardner over verbetering van het onderwijssysteem in de V.S: To improve U.S. education, it’s time to treat teachers as professionals.

Gardner is hoogleraar Cognitie- en Onderwijswetenschappen aan de Harvard Graduate School of Education in de V.S en initiatiefnemer van het Good Work Project, dat staat voor uitmuntend, betrokken en verantwoord werk.

Onderwerp van het krantenartikel was het thema van een rondetafelgesprek over leiderschap en de beantwoording van de vraag welke manieren de juiste zijn om leraren te stimuleren?
Het is eigenlijk een geniepige vraag, aldus Gardner. Deze impliceert immers dat leraren hun werk niet goed willen doen en dat zij gestimuleerd moeten worden om hun werk wel goed te doen. Het antwoord op zo’n vraag komt, in hedendaagse termen, neer op beloning (geld) en berisping (angst voor verlies van je baan en extra’s).
Wat Gardner betreft moeten we niet gaan marchanderen met stimulansen, maar liever toewerken naar een hoger niveau van professionalisering in het onderwijs.

To improve U.S. education, it’s time to treat teachers as professionals, door Howard Gardner, The Washington Post, 18 juli 2011: www.washingtonpost.com

(Let ook op de foto en het onderschrift. Een lerares wordt tijdens het lesgeven op een middelbare school in Washington D.C. op de videoband vastgelegd via een naar alle kanten meedraaiende webcam).