Skip to main content

Denk mee met voorbereiding advies van de Onderwijsraad over ´de leerling centraal stellen in het onderwijs´

Aandacht voor onderwijs dat aansluit bij de individuele leerling is niet nieuw. Maar de laatste tijd horen we, onder noemers als leerlinggericht onderwijs, maatwerk en gepersonaliseerd leren, opnieuw een roep om de leerling meer centraal te stellen. Dat gebeurt op steeds meer manieren.  Er is aandacht voor zowel excellente leerlingen als leerlingen met een achterstand. Scholen profileren zich ook op hun aandacht voor bepaalde groepen leerlingen of hun maatwerkaanpak. Tegelijkertijd zijn de mogelijkheden voor maatwerk ook begrensd in ons systeem, onder andere door de institutionele vormgeving van het onderwijs.

Deze ontwikkelingen vormen aanleiding voor de regering de Onderwijsraad om advies te vragen. In de verkenning gaat de Onderwijsraad in op de vraag wat het betekent om de leerlingen meer centraal te stellen en of dit wenselijk is. De Onderwijsraad zal ook verkennen of het stelsel belemmeringen opwerpt waardoor de leerling niet centraal staat in het onderwijs en of deze belemmeringen weggenomen kunnen worden. De verkenning richt zich op de sectoren primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs.

Denk mee

De Onderwijsraad vraagt mee te denken. Als u wilt bijdragen aan de voorbereiding van dit advies, stuur een schriftelijke reactie naar leerling@onderwijsraad.nl

Reageren kan tot 1 oktober 2016.

Van instelling naar leerling centraal, Onderwijsraad, vierde kwartaal 2016: www.onderwijsraad.nl (item is vervallen).

De Onderwijsraad is het adviesorgaan voor de regering op het terrein van het onderwijs. De raad adviseert over de hoofdlijnen van het beleid en de wetgeving op het gebied van het onderwijs.

U P D A T E

De leerling centraal? Verkenning, 4 juli 2017: www.onderwijsraad.nl/publicaties/adviezen/2017/07/04/de-leerling-centraal

Downloaden De leerling centraal? Een verkenning naar het centraal stellen van de leerling vanuit het perspectief van het publieke belang van onderwijs, Onderwijsraad, juli 2017: https://beroepseer.nl