Skip to main content

Lerarencollectief van start: ‘We gaan het samen, zelf doen’

Poster voor start van het Lerarencollectief

Het Lerarencollectief is eind februari 2020 van start gegaan. Tijd om het anders te gaan doen en de leraren meer zeggenschap te geven over hun vak. Het is een collectief van, voor en door leraren, een beroepsvereniging die uiteindelijk ‘tienduizenden leraren’ wil vertegenwoordigen.
Het Lerarencollectief is het gevolg van een oproep in 2019 van leraar Thijs Roovers en zijn collega Jan van de Ven die beiden bekend zijn geworden door de onderwijsactiegroep PO in Actie.

Het Lerarencollectief rust op vier pijlers:

  1. Beroepskwaliteit
  2. Informatievoorziening
  3. Betrokkenheid door directe inspraak
  4. Vertegenwoordiging

Uiteindelijk draait beroepsgroepvorming om beroepseer: het is aan leraren zelf om de eer van hun vak hoog te houden. Leraren zijn de spil in het onderwijs en het is tijd voor leraren om zich op een laagdrempelige manier te verenigen rondom deze beroepseer.

Strategisch plan

Op de website is te downloaden Het Lerarencollectief – strategisch plan beroepsgroepvorming leraren 2020 waarin wordt uiteengezet hoe het idee voor een collectief tot stand is gekomen, hoe kwartiermakers Jan van de Ven en Thijs Roovers sinds hun oproep te werk zijn gegaan en hoe de plannen voor de komende tijd verwezenlijkt kunnen worden.
Op de site kan men zich ook zich aanmelden voor het lidmaatschap en is een beknopte video te zien waarin docenten vertellen over de noodzaak van een Lerarencollectief in de huidige tijd.

Ga naar: https://lerarencollectief.nl

Lerarencollectief – Volgende stap naar een levensvatbare beroepsvereniging, Thijs Roovers en Jan van de Ven, Blogs Beroepseer, 15 mei 2019: https://beroepseer.nl/blogs

Korte terugblik debat in De Balie over oprichting lerarencollectief. Leraar, durf te claimen! Blogs Beroepseer, 14 maart 2019: https://beroepseer.nl


U P D A T E

Persbericht Het Lerarencollectief stopt! 29 juni 2023:  https://beroepseer.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.