Buig het VMBO Maastricht-debacle om tot een fundamenteel debat. Deze crisis kan overal ontstaan
Rédouan Harrak betoogt dat het VMBO Maastricht-debacle*⁾ wat hem betreft tot nationale ramp uitgeroepen mag worden. Hij schrijft daarover in dagblad De Limburger en op de site van Het Krijt, journalistiek platform gespecialiseerd in onderwijs.
Harrak is docent Franse taal en cultuur en publicist. Volgens hem zal deze catastrofe onherroepelijk deel uitmaken van ons collectieve onderwijsgeheugen. Net als de leerlingenopstand van 2006 waar we – blijkbaar – niets van geleerd hebben.
Harrak: “Kinderen die ik de afgelopen zomer, toen ik als vrijwilliger bij het VMBO werkte, in de klas had waren ziedend. Terecht. ‘Meneer ik was eerst geslaagd, dan weer niet. Vervolgens kreeg ik te horen dat ik 30 vakken over moest doen. Opeens moest ik maar 12 vakken maken en nu nog maar 3. Kunt u dat uitleggen?’ vroeg mij een mondige leerlinge. Het overkomt mij zelden maar ik stond minutenlang verstijfd. Nee, natuurlijk kan ik dat niet uitleggen.
[,..]
Wie denkt dat de VMBO-crisis eigen is aan Maastricht alleen vergist zich lelijk. Ik durf te stellen dat dit een landelijk probleem is dat zich op verschillende manieren manifesteert.
Oorzaak crisis ijzeren klauwen van neoliberale geest
Om de huidige onderwijscrisis te begrijpen moeten we terug naar eind jaren ‘90 toen het onderwijs definitief in de ijzige klauwen was gevallen van de neoliberale geest. De scholen moesten noodgedwongen fuseren. En om het geheel te kunnen managen moesten aan de gigantische leerfabrieken diverse bestuurslagen toegevoegd worden, die behalve veel geld kosten ook de verhoudingen en de sfeer op scholen ingrijpend hebben veranderd om niet te zeggen verpest”.
Harrak concludeert dat “over de hele linie iedereen in de keten in dit debacle steken heeft laten vallen. Meneer Postema (directeur LVO, red.) voorop. ‘We zijn de controle verloren’ gaf hij in de pers toe. Nee, u heeft nooit controle gehad. Bovendien zitten we daar niet op te wachten. We zijn erg gesteld op onze didactische autonomie, de laatste strohalm die we nog hebben.
Schud die meritocratische houding van u af en leer luisteren. Laten we deze crisis ombuigen in een fundamenteel debat in plaats van uw docenten gemakzuchtige, slordige en slechte administrateurs te noemen die niet in staat zijn de juiste vakjes aan te vinken”.
Lees het hele artikel: Het eindexamendebacle bij VMBO Maastricht is een nationale ramp, door Rédouan Harrak, Het Krijt, 29 augustus 2018: https://hetkrijt.wordpress.com (Website is opgeheven).
Het artikel is een dag eerder verschenen in dagblad De Limburger: Wie denkt dat de VMBO-crisis eigen is aan Maastricht vergist zich lelijk, door Rédouan Harrak, 28 augustus 2018: www.limburger.nl
Noot
*⁾ Maastrichtse vmbo-leerlingen mochten geen eindexamen doen: geen diploma, NOS Nieuws, 22 juni 2018: https://nos.nl
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Geef een reactie