Geld maakt alleen zo gelukkig

Zijn ouders hadden alletwee Münchausen by proxy. Hij zei het zelf en had ongetwijfeld gelijk. Hij hield het thuis niet meer uit dus toen hij 18 was geworden en zijn vader weer eens iets heel ergs had gezegd, besloot hij te vertrekken.

Beide ouders lachten hem hartelijk uit. Dat was meteen ook het enige hartelijke wat ze ooit deden. Hij zou geen dag zonder ze kunnen. Om dat te bewijzen werden kosten noch moeiten gespaard. Ze kochten de mooiste studio op een A-locatie, lieten alles renoveren, er kwam super-de-luxe stoffering en ze lieten alles wat een starter maar kan wensen installeren. Hij kreeg de sleutel en zijn ouders gingen terug naar hun eigen huis met de woorden: “Dit is de meest ideale situatie, je kunt niets te wensen over hebben, we hebben alles voor je gedaan, je bed is opgemaakt, je koelkast goed gevuld, de wifi doet het, de laptop is ge-update, je hebt genoeg geld om van te leven, je bent goed verzekerd, het is nu aan jou om te bewijzen dat je het kunt zonder ons. Maar je hebt ons nodig en wij weten zeker dat je binnen een week bij ons terug bent.”

Deze luxe kreeg hij dus niet om een goede start te garanderen maar om een harde val te organiseren. Gelukkig was mijn leerling slim genoeg om het duivelse plan van zijn perverse ouders te doorzien en redde hij zich prima. Zijn ouders konden zijn autonomie niet aanzien en werden erg ongelukkig.

Dit is precies wat Den Haag nu doet met het Onderwijs. Jarenlang is veel van waarde vakkundig gesloopt, Passend Onderwijs werd Knellend gemaakt, het aantal thuiszitters explodeerde, kleine scholen werden fabrieken, klassen werden pleinen, kinderen werden op een zo laag mogelijk niveau ingeschreven zodat ze minder zouden riskeren om af te stromen, scholen werden betaald op de aantallen behaalde diploma’s, docenten werden coaches, promotie maken betekende uit de klas, basisvaardigheden werden vervangen door knuffeltherapie, je hoefde niet meer te leren lezen maar je moest een goed mens worden, dom maar lief. Te veel kinderen verlaten slecht geletterd het Primair Onderwijs. Internationaal scoren wij beroerd op alle punten maar we zijn wel erg gelukkig, denken we. Münchausen by proxy dus.

Eindexamenklaar africhten

Maar het Onderwijsveld is ontevreden en Den Haag heeft de remedie gevonden, het gooit 8,5 miljard de arena in en gaat nu kijken hoe wij elkaar gaan verslinden. Alle huiswerkinstituten van Nederland vliegen er bovenop. Ik heb een blokkeerduim opgelopen van alle aanbiedingen van commerciële instellingen die mijn leerlingen graag eindexamenklaar willen africhten. Zij hebben een feestje want zeg nou zelf: al die docenten die sinds twaalf maanden zich een burn-out hebben gewerkt, die kunnen dit tussen nu en half mei nooit meer repareren! Daar heb je experts voor nodig;  gesjeesde docenten die uit wanhoop door hun ordeproblemen een particulier huiswerkbegeleidingsinstituut hebben opgezet moeten nu, samen met andere onbevoegde leerlingen van de docentenopleiding, de huidige generatie kandidaten naar het examen loodsen.

Was die 8,5 miljard niet beter besteed door te investeren in goed betaalde docenten, het verlagen van de werkdruk, écht passend onderwijs, zonder thuiszitters met kleinere klassen waar je de basisvaardigheden rustig en grondig kunt leren?

Natuurlijk was dat beter geweest, maar deze weelde krijgen we dus niet om een goede afloop te garanderen maar om een knetterharde val te organiseren. Jullie wilden toch geld? Hier. 8,5 miljard. Zoek het maar uit.

Maar wat moeten we met 8,5 miljard? De ene helft van de eindexamenkandidaten is prima klaar voor de examens, loopt zelfs voor op de stof, genoot van de autonomie, kwam helemaal tot rust, had een lege school voor zich en een docent die speciaal voor hem uit huis kwam met maar één doel: dit kind zo goed mogelijk naar dat diploma trekken na anderhalf jaar corona, maar de andere helft van de eindexamenkandidaten heeft nauwelijks een docent gezien, had alleen online-onderwijs van uitgeputte docenten die natuurlijk hun best deden, maar thuis ook een toestand hadden, geen oppas, wel besmetting, quarantaine en angst. Hoe trek je dat recht? Wat heb je in maart aan 8,5 miljard als je half mei deze perfect onvergelijkbare groepen een perfect identiek eindexamen wil laten maken? Kan dat eerlijk?

Ja. Dat kan. Heel makkelijk. Als je gewoon iedereen de vragen en de antwoorden van tevoren geeft. Dan heeft iedereen gelijke kansen. Voor 8,5 miljard moet dat kunnen. Anders kan het niet.
Den Haag heeft een perverse val klaar gezet, aan ons om te zeggen: Stik maar in je geld. We hebben geen lapmiddel nodig maar fatsoenlijk, constructief beleid met boerenverstand.

 

Charlotte Goulmy is lerares Frans en voortrekker van Stichting Beroepseer

 

Afbeelding bovenaan is van Tumisu

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief ontvangen?

Wij houden u graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen Stichting Beroepseer.  Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen? Dan kunt u zich hieronder aanmelden.

Contact

Adres:
Godfried Bomansstraat 8, Unit 15
4103 WR Culemborg

Email:
info@beroepseer.nl

© Stichting beroepseer