Skip to main content

Economen voor de klas. Oproep mee te doen met serie over best practices in economieonderwijs

omslag economieonderwijs kvs dec 2016Het vakblad voor economen ESB organiseerde in december 2016 de Week van het Economieonderwijs. In die week werden de Preadviezen van de Koninklijke Vereniging voor de Staathuishoudkunde (KVS) overhandigd aan de president van De Nederlandsche Bank, Klaas Knot. De Preadviezen stonden volledig in het teken van het economieonderwijs.
De staat van het economieonderwijs is een veelbesproken onderwerp de laatste laatste jaren. Wat is het beste academische economieonderwijs? was bijvoorbeeld de vraag in het decembernummer 2016 van het tijdschrift voor politieke economie TPEdigitaal. Op het onafhankelijk discussieforum Me Judice waar economen met elkaar in debat gaan verscheen, eveneens in december 2016, het artikel Economieonderwijs vereist andere prioriteiten. Bovendien gingen twee economiestudenten over het curriculum in debat met hoogleraar economie Pieter Gautier aan de Vrije Universiteit in het tv-programma Buitenhof.

Economen voor de klas

In de blogreeks Economen voor de klas geeft ESB het woord aan Rethinking Economics, een internationaal netwerk van studenten, academici en gepassioneerde denkers, die samenkomen om het economisch denken te diversifiëren en te vernieuwen. Rethinking Economics wil meer goede ervaringen uit de onderwijspraktijk uitwisselen. Dat kan de kwaliteit van het economieonderwijs alleen maar ten goede komen.
Rethinking Economics pakt de komende tijd de handschoen op met een maandelijkse serie van interviews over best practices. In elk interview staat een universitaire economiedocent centraal:
“De rode draad in de serie is goed onderwijs. Docenten zullen dan ook benaderd worden voor een interview omdat ze goed onderwijs geven — of ze het wel of niet met onze visie op onderwijs eens zijn, speelt geen rol. Het is juist ons doel de verhalen te delen van een grote variëteit aan docenten, of ze nou een drukbezocht eerstejaarsvak in neoklassieke macro-economie geven, of een interdisciplinair derdejaars vak in ontwikkelingseconomie”.

Doe mee met maken serie

Om de verspreiding van kennis zoveel als mogelijk te faciliteren, moedigde Rethinking Economics de economiestudenten aan mee te doen met het maken van deze serie: “Ken jij een docent die de collegezaal kan inspireren? Of die in positieve zin opvalt door zijn of haar eigenzinnige stijl? Laat het ons weten, en zet samen met ons jouw geliefde docent in de spotlights!
We hopen van harte dat deze serie de kennisdeling tussen economiedocenten zal bevorderen. Zoals gezegd, het verspreiden van best practices kan de kwaliteit van het economieonderwijs alleen maar ten goede komen. En díe kwaliteit is waar het ons uiteindelijk allemaal om te doen is”.

Reageer via e-mail: maarten@rethinkingeconomics.nl

Zie voor het hele artikel Economen voor de klas: best practices van Rethinking Economics in ESB, 17 mei 2017: https://esb.nu

Economieonderwijs – Preadviezen 2016, Koninklijke Vereniging voor de Staathuishoudkunde, december 2016: https://esb.nu/kvs-preadviezen-2016-economieonderwijs/

Rethinking economics Nederland: www.rethinkingeconomics.nl

Wat is het beste academische economieonderwijs na de crisis?, Blogs Beroepseer, 21 december 2016: https://beroepseer.nl

 

rethinking economics