Datacommunities brengen data, toepassingen en experts bij elkaar op overheidssite

Het hele jaar 2020 loopt er op de overheidssite data.overheid. nl de pilot ‘Datacommunities’. Sinds mei 2020 zijn er drie datacommunities beschikbaar:  Onderwijs, Corona en Open Data.  Een datacommunity is een centrale plek voor data rond een specifiek beleidsdomein of een maatschappelijk vraagstuk.

Naar goed voorbeeld uit Frankrijk, Ierland en Spanje richt data.overheid.nl communities in om data-eigenaren, hergebruikers en data-experts te verbinden. De communities zijn binnen specifieke domeinen actief op discussiefora en kennisbanken. Ze leiden tot beter toegankelijke data, verbetering van de kwaliteit en inzicht in de impact van data.

Datacommunity Corona

De Datacommunity Corona brengt alle data, toepassingen en experts rond Corona/COVID-19 bij elkaar. Je vindt hier bijvoorbeeld data van het RIVM, de EU, de WHO en ziekenhuizen.
Deze community is een centrale plek om data en toepassingen rond het Coronavirus te verzamelen. De community is gericht op de sociaal-economische gevolgen van de crisis, zoals werkloosheid, thuiswerken, afname van verkeer, toegang tot internet, en onderwijs.

Datacommunity Onderwijs

Datacommunity Onderwijs brengt alle data, toepassingen en dataverzoeken in het domein Onderwijs bij elkaar. Je vindt hier bijvoorbeeld data over onderwijs, wetenschap, en onderzoek. Al meer dan twintig onderwijsorganisaties hebben zich aangesloten, waaronder het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), de Inspectie van het Onderwijs, Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en onderwijsorganisaties als Kennisnet, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB), Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO), en Stichting CINOP.

Open datacommunity

De Open Datacommunity is de algemene, ondersteunende community voor data-aanbieders en hergebruikers, voor hulp bij het openen van data, het aanmelden van datasets of het gebruik van de DCAT-standaard. Hier is ook beschikbaar een discussieform voor het stellen van vragen en het delen van kennis, alsmede het nieuwe kennisbank/documentatiecentrum van data.overheid.nl: https://dataoverheid.datacommunities.nl


Hergebruik publieke data

Op verzoek van de regering heeft de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappebn (KNAW) het rapport Hergebruik van publieke data uitgebracht. Gevraagd was  aan te geven wat er nodig is om hergebruik van publieke data door onderzoekers te bevorderen.
Data uit overheidsadministraties leveren een schat aan kennis op voor wetenschap en overheidsbeleid, maar ze worden daarvoor nog niet ten volle benut. Het gaat om data uit administraties van het Rijk, provincies, gemeenten, zorgverzekeraars, waterschappen, scholen en andere organisaties die publieke taken uitvoeren. Deze publieke data kunnen, natuurlijk met inachtneming van alle privacyregels, meer worden gebruikt en hergebruikt voor onderzoek. De KNAW ziet daarbij een belangrijke rol voor een Chief Public Data Officer.
Downloaden Hergebruik van publieke data – Meer wetenschap en beter overheidsbeleid, KNAW, 2018: https://beroepseer.nl

Data communities Onderwijs, Corona en Open Data geopend: https://data.overheid.nl/

Datacommunities: https://data.overheid.nl/community

Dataregister van de Nederlandse Overheid: https://data.overheid.nl

DCAT-standaard: https://data.overheid.nl/actueel/nieuws/dcat-standaard-gebruik

Community Data Overheid: https://dataoverheid.datacommunities.nl

 

Afbeelding bovenaan is van Tumisu

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief ontvangen?

Wij houden u graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen Stichting Beroepseer.  Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen? Dan kunt u zich hieronder aanmelden.

Contact

Adres:
Multatulilaan 12
4103 NM Culemborg

Email:
info@beroepseer.nl

© Stichting beroepseer