Skip to main content

Aanbiedingsbrief van minister Slob naar Kamer over advies Rinnooy Kan: Verkenning Leraren

Verkenning Leraren

Minister Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media heeft de Tweede en Eerste Kamer het briefadvies Verkenning Leraren van Alexander Rinnooy Kan toegestuurd. Het gaat om een verkenning naar de mogelijkheden van professionalisering en beroepsgroep-representatie onder leraren zoals aangekondigd in de brief van 13 juni 2018.

Na het opheffen van de Onderwijscoöperatieeen samenwerking van vier grote onderwijsvakbonden – gaf minister Slob de opdracht aan onderwijswoordvoerder van de Eerste  Kamer Alexander Rinnooy Kan te onderzoeken op welke manier de beroepsgroep zich het beste kan organiseren. Rinnooy Kan voerde daarop gesprekken met diverse lerarenorganisaties, waarna op 26 september 2018 er een bijeenkomst plaatsvond in Utrecht waar docenten met Rinnooy Kan in gesprek konden gaan over het lerarenregister en een toekomstige organisatie van leraren.
Aanleiding tot opheffing van de Onderwijscoöperatie – definitief per 1 januari 2019 – was de commotie over het lerarenregister.

Op de site van Stichting Beroepseer staan twee reacties op bijeenkomst en voorstel van Rinnooy Kan:

  • Open brief van René Kneyber en Jan van de Ven aan de heer Rinnooy Kan n.a.v. voorstel over versterken beroepsgroep leraren, 28 september 2018: https://beroepseer.nl
  • Charlotte Goulmy’s visie op avond met de heer Rinnooy Kan over verenigen beroepsgroep van leraren, 1 oktober 2018: https://beroepseer.nl

Leraren krijgen en houden daarbij het voortouw

Rinnooy Kan schrijft aan het slot van zijn Inleiding van de Verkenning Leraren: “Mijn advies is dan ook om het ondersteunen en organiseren van de professionele ontwikkeling als vertrekpunt voor het vervolg te kiezen. Leraren verdienen daarvoor ruim baan te krijgen. De daarvoor te onderhouden contacten met vakgenoten en collega’s, ook van andere scholen, zullen naast nuttig ook motiverend zijn. Hieronder kom ik met een voorstel om daartoe van onderaf een nieuwe structuur te ontwikkelen. Leraren krijgen en houden daarbij het voortouw. De precieze vormgeving kan en mag royaal variëren; een blauwdruk vanuit Den Haag moet absoluut worden voorkomen”.

Verkenning Leraren, door Alexander Rinnooy Kan, Rijksoverheid, 13 november 2018: https://beroepseer.nl

Onderwijscoöperatie per 1 januari 2019 opgeheven, MBO Today, 10 juli 2018: https://mbo-today.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.