Steeds meer succesvolle zelfsturing in organisaties en bedrijven
Ook in België wint de zelfsturingsgolf aan momentum. Zelfsturing is een populair gespreksonderwerp van managers. Maar werkt het ook? Het Belgische dagblad De Tijd bezocht vier bedrijven om daarachter te komen en ontdekte dat leidinggevenden in hun organisatie effectief aan de slag gingen.
Een van hen is Marc de Wind, chief operating officer van Punch Powertrain. Hij verbond zijn lot aan dat van zijn medewerkers: “Als dit was mislukt, had ik ander werk gezocht. Ik wil geen leiding meer geven aan een fabriek oude stijl”.
In 2011 werkten ze met 80 man bij Punch Powertrain in Sint-Truiden. “Mensen waren de hele tijd aan het uitleggen waarom dingen níét konden. We produceerden toen 100.000 versnellingsbakken per jaar. Er zat een enorme groei aan te komen. En de gesprekken gingen over: we kunnen de capaciteit niet vergroten, want… We kunnen niet anders gaan werken, want…
Ik had voordien bij Philips gewerkt. Ik besefte heel goed: we moeten dringend flexibeler worden, anders pakt iemand onze fabriek op om ze elders neer te zetten. Ik had het vaak genoeg zien gebeuren.
Vandaag werken hier 600 mensen. We produceren ruim 700.000 stuks per jaar. Vroeger hadden we drie ploegen, en daarnaast de onderhoudsorganisatie, het engineeringteam en de kwaliteitsgroep. Er heerste een hokjesmentaliteit. Vandaag hebben we zeven teams. Eigenlijk bestaat onze fabriek nu uit zeven zelfstandig opererende fabriekjes, die klant zijn van elkaar. Honderd procent zelfsturend zijn onze teams niet. Maar zo’n 90 procent van alle beslissingen nemen ze zelf“.
Er zit haast geen limiet op hoe leergierig mensen zijn
Op de vraag aan De Wind hoe hij gestart is, antwoordt hij: “Door eraan te beginnen. Wij wisten ook niet hoe. Het enige wat we wisten is dat we wilden vertrekken vanuit een positief mensbeeld. Maar het is geen foutloos parcours geweest, we zijn vaak uit de bocht gegaan. We vroegen aan al onze medewerkers twee dingen.‘Wanneer ging jij voor het laatst fluitend naar het werk, en wat heb je nodig om vaker fluitend naar het werk te komen?’ Uit die bevraging bleek dat mensen geen grote veranderingen willen, maar veel kleine verbeteringen. Ze willen vooral erkenning voor wat ze doen, medezeggenschap ook. We hebben veel tijd geïnvesteerd in opleidingen. Er zit haast geen limiet op hoe leergierig mensen zijn”.
De Tijd bezocht vervolgens consultancyfirma Möbius met 150 medewerkers, de thuisverplegingsorganisatie Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen met 1.700 medewerkers en het Gentse onlinemarketingbureau Wijs.met 70 medewerkers.
Lees het hele artikel met interviews Bye bye baas, door Gwen Declerck, De Tijd, 2 december 2017: https://www.tijd.be