Skip to main content

Plan van aanpak lerarentekort

Een nieuw plan van aanpak van het Ministerie van Onderwijs om het lerarentekort op te heffen biedt vijf mogelijke oplossingen en stimuleert partijen om gezamenlijk het probleem van het tekort op te lossen. Het bouwt voort op de acties die door verschillende partijen in de regio al in gang zijn gezet:

  1. Verhogen van de in-, door- en uitstroom van de lerarenopleidingen: als meer studenten kiezen voor de lerarenopleiding en deze succesvol afronden dan zijn er straks meer leraren beschikbaar.
  2. Bevorderen van zij-instroom: als meer mensen zich omscholen naar een carrière in het onderwijs of kiezen voor een duobaan dan draagt dat ook bij aan het terugdringen van het tekort. Voorwaarde is dat de opleidingen en de onderwijspraktijk goed samenwerken in de begeleiding van deze zij-instromers en dat er rekening wordt gehouden met de sectorale verschillen in po, vo en mbo.
  3. Behoud van leraren voor het onderwijs: als leraren langer in het onderwijs blijven werken of deeltijders meer uren gaan werken dan maken we beter gebruik van het potentieel dat er al is.
  4. Activeren stille reserve: hierbij gaat het zowel om leraren die een bevoegdheid hebben, maar in een andere sector werken, als ook om leraren die om welke reden dan ook helemaal niet meer werken.
  5. Beloning en carrièreperspectief: de status en het imago van het lerarenberoep worden mede bepaald door beloning en het carrièreperspectief.

Volgens minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker is het lerarentekort een complex probleem dat helaas niet eenvoudig is op te lossen: “Uit het verleden hebben we geleerd dat een combinatie van maatregelen en een gezamenlijke aanpak nodig zijn om het probleem aan te pakken. Met dit plan van aanpak hebben we een combinatie van maatregelen neergelegd en besproken met de sociale partners, lerarenopleidingen en regionale partners. Het plan van aanpak biedt daarmee een goede start om het geraamde lerarentekort terug te dringen. De oplossingen moeten vooral op regionaal niveau tot stand komen. De tekorten verschillen per regio en daarom is maatwerk op dit niveau vereist. Naast nu actief in de regio aan de slag te gaan, zullen we ook vastberaden en vasthoudend moeten zijn. In dit najaar rapporteren we wat de nieuwe ramingen van de tekorten zijn. Daarbij zullen we ook rapporteren over de uitvoering en uitwerking van acties die in dit plan van aanpak staan”.

Een bijlage bij het Kamerstuk getiteld Met een blik op het verleden geeft een historisch overzicht van eerdere projecten en maatregelen ter vermindering van lerarentekorten in het po, vo en mbo.

Commentaren op het plan uit de onderwijssector op sociale media:
– Een lerares: “Een bewezen niet werkend plan van aanpak”.
– Een andere lerares: “Dit is toch geen plan! Hoe gaan we er dan voor zorgen dat er meer mensen leraar willen worden? WerkdrukKlassengrootte. Salaris”.
– Vakbond Leraren in actie (LIA) noemt een paar alinea’s uit het plan gotspes en biedt aan het Ministerie van Onderwijs van advies te dienen over een echt plan van aanpak

In een Nieuwsuur-reportage van 22 augustus 2016 vertelde de Haagse natuurkundeleraar Arjan van der Meij dat het tekort “langzaam het onderwijs opvreet. Het is een sluipmoordenaar. Ik vind dat er te weinig aandacht aan wordt besteed door schoolbesturen en de politiek”.

Kamerstuk Plan van aanpak Lerarentekort en Bijlage bij Kamerstuk, 24 februari 2017: www.tweedekamer.nl

Lerarentekort leidt tot steeds grotere problemen, Nieuwsuur, 22 augustus 2016: www.nos.nl

PO-Raad waarschuwt voor nijpend lerarentekort, Vereniging PO-Raad, 17 oktober 2016: www.poraad.nl