Jelmer Evers met Andy Hargreaves te gast bij Royal Society of Arts voor debat over een krachtige, wereldwijde lerarenbeweging
Op maandag 25 januari 2016 is Jelmer Evers te gast bij de Royal Society for the encouragement of Arts, Manufactures and Commerce (RSA) in Londen. Hij spreekt daar op een bijeenkomst met publiek debat over de leraar en het onderwijs: Building a teacher-powered education.
De andere gasten zijn hoogleraar Andy Hargreaves uit Boston en schooldirecteur Fiona Collins uit Dublin. Discussieleider is Joe Hallgarten van de RSA.
Hargreaves, een van de meest vooraanstaande auteurs en woordvoerders in het publieke debat over de toekomst van het onderwijs, gaat de vraag stellen: Wat is er nodig om leraren wereldwijd zover te krijgen dat ze aan het roer van onderwijshervorming gaan staan? Hij wil onderzoeken hoe de lerarengemeenschap zich kan inzetten en een beweging vormen om zelf mee te bepalen hoe het onderwijs eruit komt te zien.
De leraar aan het roer
Dat de leraar aan het roer moet staan, is het doel waarnaar Evers, geschiedenisleraar aan de middelbare school Unic in Utrecht, al geruime tijd streeft. Met René Kneyber redigeerde hij de in 2013 verschenen bundel Het alternatief. Weg met de afrekencultuur in het onderwijs waaraan internationale auteurs meewerkten. Een Engelstalige, internationale editie verscheen in 2015: Flip the system. Changing education from the ground up. De in de artikelen klinkende boodschap bereikt een steeds groter wordende kring belangstellenden en is een pleidooi voor het versterken van de beroepsgroep van leraren die weer eigenaar wil worden van het onderwijs. In plaats van dat de leraar achteraan in de rij moet aansluiten bij het maken van onderwijsbeleid – na de minister, onderwijskundigen, inspecteurs, schooldirecteuren, stichtingen en politici – behoort hij aan het begin te staan.
In plaats van een technocratische leraar die slechts de door anderen voorgeschreven protocollen volgt en andermans instructies uitvoert, is er een leraar nodig met kwaliteit die de leerervaring vorm geeft. De RSA is in ieder geval van mening dat onderwijsstelsels welbewust platforms moeten creëren voor innovatie op de lange termijn, waar de spelers gelijkwaardig zijn, waar de menselijkheid niet uit het oog wordt verloren en die leraargericht zijn.
De Royal Society of Arts
De RSA is een in Londen gevestigde Britse multidisciplinaire organisatie, gesticht in 1743, met als doel het verrijken van de maatschappij door middel van ideeën en activiteiten. De door de RSA georganiseerde bijeenkomsten en debatten willen een platform bieden aan personen die oplossingen aandragen voor urgente maatschappelijke problemen en nodigt wereldwijd sprekers uit om daarover te komen discussiëren. Kern van de bijeenkomsten is de kracht van het geloof in ideeën die anderen inspireren en aanzetten tot maatschappelijke veranderingen. Het gaat om tastbare en maatschappelijke invloed. De RSA gaat ervan uit dat alle mensen creatieve vermogens hebben en dat deze, indien begrepen en geaccepteerd, gemobiliseerd kunnen worden voor een Verlichting van de 21ste eeuw.
In november 2014 werd Jos de Blok onderscheiden door de RSA met de Albert Medal vanwege Buurtzorg,
Volg het debat
Het debat Building a teacher-powered education vindt plaats op maandag 25 januari 2016 om 18.00 uur Engelse tijd in de Great Room Auditorium van RSA House, 8 John Adam Street, Londen. De Great Room bevat de zesdelige muurschildering Progress of human knowledge and culture van de Ierse kunstenaar James Barry (zie hieronder). Het debat is live te volgen op video (www.thersa.org)
Building a Teacher-Powered Education System, RSA Public Events: www.thersa.org
Internationale uitgave van ‘Het alternatief’ is verschenen: ‘Flip the system’, Blogs Beroepseer, 9 juli 2015: https://beroepseer.nl
Jos de Blok ontvangt Albert Medal in Londen voor Buurtzorg en “menselijkheid boven bureaucratie”, Blogs Beroepseer Beroepseer, 19 november 2014: https://beroepseer.nl
Het is tijd voor een nationale beweging van krachtige leraren, Blogs Beroepseer, 18 januari 2016: https://beroepseer.nl