Goed Werk Gereedschap
Kernwaarden en spanningsvelden. Stichting Beroepseer onderzocht de beroepsethiek van de griffier
Geschreven door Redactie Beroepseer op . Geplaatst in Actueel in Beroepseer, Uitgelicht
Waardevolle groepsgesprekken
Tijdens het eerste gedeelte van het groepsgesprek gingen de griffiers met elkaar in gesprek over de belangrijkste waarden voor de uitoefening van hun vak. Welke kernwaarden worden er onderscheiden en waarom? En is daar consensus over binnen de beroepsgroep? In het tweede gedeelte van het programma doken we aan de hand van een casusbespreking de concrete werkpraktijk van de griffier in en onderzochten we hoe de vastgestelde waarden onder druk kunnen komen te staan. Wat doe je als griffier als een waarde onder druk komt te staan? Wat heb je dan nodig om dan geloofwaardig te handelen?4 kernwaarden en 4 spanningsvelden
Op basis van een analyse van de groepsgesprekken is een adviesrapport opgesteld waarin 4 kernwaarden en 4 spanningsvelden worden beschreven. Uit de groepsgesprekken kwam naar voren dat griffiers zich breed herkennen in een viertal kernwaarden die anno 2025 als richtinggevend worden ervaren voor het beroepsethos van de griffier: Onafhankelijkheid, Betrouwbaarheid, Navolgbaarheid en Standvastigheid. Het adviesrapport laat zien hoe deze waarden worden beproefd in de weerbarstige praktijk van de lokale democratie. De vier veelvoorkomende spanningsvelden die in de groepsgesprekken naar voren kwamen zijn: onafhankelijkheid vs. loyaliteit, vertrouwelijkheid vs. navolgbaarheid, dienstbaarheid vs. normbewaking en persoonlijke waarden versus de institutionele rol. Download het adviesrapport hier.Het vervolg. Op weg naar een nieuw integriteitskompas
Het adviesrapport wordt afgesloten met 6 aanbevelingen aan de Commissie Integriteit van de Vereniging van Griffiers. De opbrengsten van de groepsgesprekken vormen de basis voor een vernieuwd integriteitskompas dat aansluit bij de huidige uitdagingen voor en verwachtingen van de griffier. De komende periode gaat de Commissie Integriteit met behulp van het adviesrapport werken aan een nieuw integriteitskompas voor griffiers. De inzichten, verhalen, worstelingen en twijfels die zijn gedeeld tijdens de groepsgesprekken vormen samen een rijke voedingsbodem voor het nieuwe integriteitskompas. *Integriteitskompas. Morele richtingwijzer voor griffiers (2016). In deze publicatie worden vier kernwaarden voor de griffier onderscheiden: Neutraliteit, Rechtmatigheid, Transparantie en Dienstbaarheid. Zie: Integriteitskompas Griffiers.pdfRelevante artikelen/publicaties
- Stichting Beroepseer publiceerde eerder Het gezag van de raadsgriffier (2020), zie: ‘Het gezag van de raadsgriffier’ verschenen – Stichting Beroepseer
- Daarnaast publiceerde Stichting Beroepseer Het gezag van de gemeenteraad(2021) waarin gemeenteraden onder andere wordt aanbevolen om te investeren in een sterke griffie. Zie: Eindrapport ‘Het gezag van de gemeenteraad’ gepresenteerd – Stichting Beroepseer
- Lees hier het startbericht van dit project: Waarden onder de loep: de beroepsethiek van griffiers herijkt – Stichting Beroepseer
- Morele richtingwijzers voor griffiers(2016, Hans Scherpenzeel/Vereniging van Griffiers). Zie: Integriteitskompas Griffiers.pdf
Verkiezing Beste Overheidsinnovatie van het Jaar 2025 – Longlist kandidaten 2025 bekend
Geschreven door Redactie Beroepseer op . Geplaatst in Overheid
Den Haag, 11 augustus 2025 – Op dit moment strijden er nog 32 kandidaten om de titel ‘Overheidsinnovatie van het Jaar 2025’. De jury en de voorselectie commissie gaan samen met de partners hard aan de slag om in de week van 25 augustus bekend te kunnen maken welke 10 organisaties meedingen naar één van de drie finaleplekken.
Over de Verkiezing
Met de verkiezing Overheidsinnovatie van het Jaar heeft de Vereniging voor OverheidsManagement (VOM) het doel om goede overheidsinnovaties een podium te bieden en in het zonnetje te zetten, kennis uit te wisselen en ter inspiratie te dienen. Juryvoorzitter en burgemeester van Den Haag Jan van Zanen begeleidt de jury en de voorselectie commissie in hun zoektocht naar de beste overheidsinnovatie en zal de winnaar bekendmaken tijdens de uitreiking van de Overheidsawards op 27 november in de Koninklijke Schouwburg.
Over de jury
Behalve voorzitter Jan van Zanen (Burgemeester Den Haag) bestaat de jury uit:
- Hillie Beentjes – Plaatsvervangend Directeur-generaal Digitalisering en Overheidsorganisatie – Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)
- Joost Beukers – Partner Public Sector PA Consulting
- Eva den Dunnen- Heijblom – Directeur-Generaal Digitalisering en Overheidsorganisatie bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
- Jolinda van der Endt – Directeur Leefbaarheid – Gemeente Katwijk
- Christa Koets – Programma Directeur Ontwikkelagenda – Interprovinciaal Overleg en directeur Sociaal Domein A.I – gemeente Alphen aan den Rijn
- Iris Korthagen – Vice-voorzitter – Vereniging voor Bestuurskunde en Programmaleider – Sociaal en Cultureel Planbureau
- Jacqueline Kuyvenhoven – Chief Change Officer – Sociale Verzekeringsbank (SVB)
- Hans Ouwehand – Voorzitter Raad van Bestuur – CAK
- Marc Ritter – Manager Strategische Relaties & Business Development, NEN
- Peter Verlaan – Secretaris-Directeur bij het Waterschap Aa en Maas
- Reimer Veldhuis – Landsadvocaat bij Pels Rijcken
Partners
De Verkiezing Beste Overheidsorganisatie wordt georganiseerd door de Vereniging voor OverheidsManagement (VOM) in samenwerking met het Netwerk van Publieke Dienstverleners (NPD), Binnenlands Bestuur, iBestuur, FUTUR, ICTU, het Interprovinciaal Overleg (IPO), de ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), de Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut (NEN), PA Consulting, Publiek Denken en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).
Voor meer informatie over de Verkiezing Overheidsinnovatie van het Jaar 2025 ga je naar www.overheidsawards.nl.
Uitnodiging Afscheidscollege Gabriel van den Brink – VU
Geschreven door Redactie Beroepseer op . Geplaatst in Algemeen



Waarom verpleegkundigen wegstromen – en loodgieters blijven
Geschreven door Redactie Beroepseer op . Geplaatst in Zorg
Waarom jonge loodgieters wél enthousiast zijn – en zorgverleners massaal uitstappen – een analyse.
Het verloop in de zorg is schrikbarend. Niet omdat zorgverleners hun roeping kwijtraken, maar omdat het systeem hen structureel ontmoedigt. Onderzoek toont aan: 66% van de verpleegkundigen verlaat het vak binnen vijf jaar.
De redenen? Voorspelbaar en hardnekkig:
✔ Verstikkende werkdruk – altijd rennen, nooit ademen ✔ Overmatige administratie – registreren boven behandelen ✔ Structureel wantrouwen – controle in plaats van vertrouwen ✔ Geen zeggenschap – protocollen boven professionaliteit ✔ Geen erkenning – onzichtbaar achter de systemen
Programma’s zoals [Ont]Regel de Zorg beloofden verbetering, maar bleken cosmetisch. Regels werden geschrapt – en elders driedubbel teruggebracht.
Het was schijnparticipatie: veel overleg, weinig verandering.
Tegelijkertijd: een 17-jarige loodgieter-in-opleiding. Hij geniet van zijn werk. Niet ondanks, maar met de chaos van lekkages en verstoppingen.✔ Direct resultaat – zichtbaar, tastbaar, gewaardeerd ✔ Autonomie – geen micromanagement, wel vakmanschap ✔ Toekomstperspectief – doorgroeien, ondernemen, vrijheid ✔ Geen systeemdwang – beoordeeld op resultaat, niet op registraties
Waarom voelt zijn werk wél zinvol?
1. Directe waarde vs. verdunde betekenis
Zorgverleners worstelen met lagen van bureaucratie – de loodgieter lost nu een probleem op.
2. Vertrouwen vs. controle
Zorgverleners worden gecheckt, gescoord, geaudit. De loodgieter krijgt ruimte om het goed te doen.
3. Groei vs. systeemvastlopen
In de zorg betekent doorgroeien vaak: minder patiëntencontact, meer vergaderingen. Een loodgieter blijft met zijn handen werken – en verdient er goed aan.
Waarom keren ex-zorgverleners niet terug?
Omdat:
➜ Het systeem dat hen wegjoeg, níet veranderd is ➜ Hun vertrek nooit serieus werd genomen ➜ Terugkeerprogramma’s slechts tijdelijke pleisters zijn
Wat moet er gebeuren?
Geen halfslachtige campagnes.
Geen door het management opgelegde polonaises ( “laten we vooral positief blijven!”) ;
Fundamentele hervorming:
✔ Schaf verantwoordingsdrang af – vervang wantrouwen door vertrouwen ✔ Geef zeggenschap terug – zorgverleners weten zelf wat nodig is ✔ Verminder bureaucratie – minder registreren, meer behandelen ✔ Erken vakmanschap – niet alleen in woorden, maar in daden
Conclusie: De zorg moet weer een ambacht worden.
De loodgieter is geen nostalgisch symbool – hij is een voorbeeld van gezond werk. De zorg moet niet minder systeem worden, maar beter: opgebouwd vanuit vakmanschap, niet vanuit controle.
Vraag ter reflectie:
Wanneer mocht een zorgverlener voor het laatst gewoon zijn werk doen?
Over de auteur
Edward Kriek, gepensioneerd huisarts, en kritische volger van de zorg.