Kabinetsreactie op advies over openbaarmaking en melding klachten Inspectie voor de Gezondheidszorg
Medio oktober 2013 bracht de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) samen met de Gezondheidsraad (GR) een advies uit over directe openbaarmaking van klachten en meldingen bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). De Raden vonden directe openbaarmaking niet gewenst, omdat dat in strijd zou zijn met de zorgvuldigheidseisen, zoals hoor en wederhoor en het waarborgen van privacy. Wel gaven de Raden aan dat een veel grotere openheid mogelijk is. Het Kabinet had beloofd voor 1 januari 2014 op dit advies te reageren. In een brief van 20 december 2013 neemt het de aanbevelingen van de Raden over.
De reactie van het Kabinet op de aanbevelingen bevat informatie over het op te richten zorgloket – dat Landelijk Meldpunt Zorg gaat heten en op 1 juli 2014 van start gaat – en de samenwerking met de Inspectie voor de Gezondheidszorg.
Vanaf de start moeten zorgaanbieders en fabrikanten hun wettelijk verplichte meldingen doen bij het Landelijk Meldpunt Zorg. En, vanaf de start kunnen mensen die hulp van het Landelijk Meldpunt Zorg nodig hebben bij het meldpunt terecht voor begeleiding wanneer ze een (klachtgerelateerde) vraag of een klacht hebben over de zorg.
In het voorjaar van 2014 zal Minister Schippers van Volksgezondheid de Kamer wederom per brief informeren over de voortgang van het op te richten Landelijk Meldpunt Zorg.
Wat betreft meer openheid over de werkwijze van de IGZ schrijft Minister Schippers van Onderwijs in haar reactie: “Een ander zeer belangrijk onderdeel van het advies van de Rob en de GR, is dat de IGZ zo open mogelijk moet zijn over haar werkwijze in het algemeen en in het bijzonder over de behandeling van klachten. Ook dit ben ik met de Rob en de GR eens. Ik vind niet dat mogelijke angst voor informatieverzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) de transparantie in de weg mag staan. Het is belangrijk dat burgers weten welke procedure de IGZ hanteert bij haar keuze om wel of niet een toezichtsonderzoek te starten naar een klacht. Ik vind dat mensen het recht hebben om te weten welke afwegingen de IGZ maakt bij zo’n keuze. Daarom zal ik ervoor zorgen dat op de website van het Landelijk Meldpunt Zorg, waar burgers straks relevante informatie kunnen vinden over klachtafhandeling in de zorg, ook informatie staat over deze procedure binnen de IGZ”.
Meer openheid bij klachten ingediend bij Inspectie voor de Gezondheidszorg, Rob 14 oktober 2013: https://www.raadopenbaarbestuur.nl