Het verbeterplan in vier punten voor de verpleeghuiszorg van branchevereniging Actiz

Actiz heeft een aantal concrete voorstellen gedaan voor kwaliteitsverbetering van de verpleeghuiszorg. Actiz is de branchevereniging van zorgondernemers die haar leden faciliteert en ondersteunt om een gezonde onderneming te leiden met hoogwaardige zorg.
ActiZ is vooral actief op de zorgterreinen: ouderen, chronisch zieken, kraam en jeugdgezondheid. Ruim 440 leden bieden werk aan 450.000 medewerkers en zorg aan twee miljoen cliënten.

Actiz haakt in op het publieke debat van de afgelopen weken over de kwaliteit van de verpleeghuiszorg die, zoals uit de berichten is gebleken, veel te wensen overlaat.

Voorstel voor verbeteringen in vier punten

1. Zelfreinigend vermogen: accreditatie bestuurders en audits op de werkvloer
Op plaatsen waar de zorg niet verantwoord is, moet dat worden aangepakt. ActiZ werkt met de NVZD1) aan een accreditatieprogramma voor bestuurders van zorgorganisaties. Op die manier willen wij werken aan een zogenaamd ‘zelfreinigend vermogen’ en zal de kwaliteit van de zorg structureel verbeteren. Daarnaast maken we er werk van dat bestuurders elkaar onderling aanspreken en ondersteunen, en stellen we auditteams op de werkvloer in. Geen checklists en afvinklijstjes, maar observatie en gesprekken met medewerkers, cliënten en naasten, die bijdragen aan verbeterplannen. ActiZ stelt voor om geen extra geld te investeren in meer toezicht door de IGZ2), maar in plaats daarvan te investeren in het ontwikkelen en uitvoeren van audits door deskundigen en/of door medewerkers/bestuurders van andere zorgorganisaties.

2. Maatschappelijk debat door onafhankelijke commissie
Op dit moment wordt het maatschappelijke debat over de kwaliteit van de zorg in verpleeghuizen naar onze mening niet goed gevoerd. Verschillende sprekers (politici, journalisten, cliënten en anderen) hebben het over kwaliteit, maar bedoelen allemaal wat anders. De vraag is: wat is kwaliteit? Wat kan een cliënt in een verpleeghuis verwachten, wat verwachten partners en/of kinderen van de zorg en wat vinden we met z’n allen verantwoorde zorg? En wanneer zijn we tevreden met de geleverde zorg en ondersteuning?

ActiZ stelt daarom voor om op korte termijn een onafhankelijke commissie (met leden die qua samenstelling een afspiegeling zijn van de maatschappij) in te stellen die gaat onderzoeken wat we verwachten als het gaat over de kwaliteit van verpleeghuiszorg en wanneer we daar tevreden over zijn. Deze commissie moet komen tot antwoorden op bovenstaande vragen. Op basis van de uitkomsten van dit maatschappelijke debat kan worden bepaald waaruit verantwoorde basiszorg bestaat. Het is aan de politiek om vervolgens te besluiten of dit advies wordt overgenomen met de bijbehorende financiële, organisatorische en personele voorwaarden en de rol van betrokken partijen, waaronder de IGZ.

3. Transparantie
ActiZ is een samenwerking aangegaan met de NPCF3) om ZorgkaartNederland.nl ook geschikt te maken voor (potentiële) cliënten in de langdurige zorg en hun naasten. Hiermee faciliteren we in de eerste plaats dat cliënten en/of naasten openlijk hun oordeel kunnen geven over een zorgorganisatie of het zorgaanbod. Daarnaast werken we aan het aanpassen van de ‘keuzehulpen’: selectiecriteria die potentiële cliënten en/of hun naasten ondersteunen bij het maken van een keuze.

4. Deelname aan de alliantie met VWS
Om op korte termijn op het gebied van mondzorg (en op langere termijn ook op andere thema’s) de kwaliteit van zorg te verbeteren, neemt ActiZ deel aan een alliantie met enkele zorgorganisaties, VWS4), V&VN5) en Verenso6). De staatssecretaris schreef hierover in zijn brief ‘Mondzorg in de langdurige zorg’ van 12 november jl.

ActiZ is er van overtuigd dat zij met deze voorstellen de kwaliteit van verpleeghuiszorg een belangrijke impuls geeft: willen samen met alle betrokken organisaties stappen zetten om cliënten in verpleeghuizen die goede zorg te verlenen die nodig is: nu en in de toekomst.
Actiz spreekt ook de hoop uit dat de berichtgeving over de kwaliteit van verpleeghuiszorg de komende tijd wat genuanceerder zal zijn, zeker in het belang van cliënten, hun naasten en de zeer betrokken medewerkers van de leden van Actiz.

Noten
1)
NVZD – Vereniging van bestuurders in de zorg
2) IGZ – Inspectie voor de Gezondheidszorg
3) NPCF – Patiëntenfederatie: samenwerkingsverband van dertig (koepels van) patiënten- en consumentenorganisaties
4) VWS – Ministerie van Volksgezondheid, Wetenschap en Sport
5) V&VN – Vereniding van Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland
6) Verenso – Vereniging van Specialisten in ouderengeneeskunde

Zie: ActiZ doorbreekt emotioneel debat over kwaliteit verpleeghuiszorg – Concrete voorstellen voor kwaliteitsverbetering, Actiz, 18 november 2014: http://www.actiz.nl/nieuwsberichten/website/pers/actiz-doorbreekt-emotioneel-debat-over-kwaliteit-verpleeghuiszorg (Artikel niet meer beschikbaar op deze plek).

Nieuwsbrief ontvangen?

Wij houden u graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen Stichting Beroepseer.  Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen? Dan kunt u zich hieronder aanmelden.

Contact

Adres:
Multatulilaan 12
4103 NM Culemborg

Email:
info@beroepseer.nl

© Stichting beroepseer