Meer aandacht voor betrokkenheid personeel
Organisaties moeten meer aandacht besteden aan het motiveren van personeel. In de praktijk blijkt dat managers daar lang niet altijd aan toekomen. Een grotere inspanning vergroot de kans dat personeel efficiënter gaat opereren en ondernemingen hun doelen bereiken. Dat zegt Aon Hewitt, wereldwijd marktleider in human-resourcemanagement, consultancy en outsourcing.
Ondernemingen doen jaarlijks onderzoek naar betrokkenheid van het personeel, maar in de praktijk blijkt dat bijna de helft van de managers – 47% – weinig met de resultaten doet. Niet meer dan twee tot vijf dagen per jaar zijn ze ermee bezig, aldus Aon Hewitt in het rapport Managers: Your Strongest or Weakest Link in Driving Employee Engagement?
Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder 730 managers uit Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Rusland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.
“Door hun werkgever worden managers nog teveel beoordeeld op financiële resultaten, terwijl zaken als vergrijzing en economische crisis juist vragen om aandacht voor het motiveren van medewerkers.
De rol van het middenmanagement bij het bevorderen van de betrokkenheid van werknemers is een belangrijke schakel die organisaties vaak niet benutten. Deze managers hebben dagelijks contact met hun teamleden en spelen dan ook een cruciale rol bij het beïnvloeden, motiveren en versterken van hun team”, aldus Nicole Toorenaar, senior consultant Talent & Rewards bij Aon Hewitt.
De bevindingen komen overeen met het beeld dat mensen op de werkvloer zelf hebben. Een grote meerderheid van de Europese werknemers is ervan overtuigd dat hun leidinggevenden personeelsbetrokkenheid zien als een verplicht nummer. Slechts 18% van hen gelooft dat de resultaten van personeelsenquêtes ook daadwerkelijk worden opgevolgd, zo blijkt uit gegevens van de Europese Engagement Database van Aon Hewitt.
Zie Aon: www.aon.com
Voor een ingekorte presentatie van het rapport: klik hier.
Downloaden van het hele rapport: www.slideshare.net/markalex222/aon-report-managers-strongest-or-weakest-link-in-driving-employee-engagement