‘We wilden wel veranderen, maar hóé dan?’ Medezeggenschap voor iedereen
“De vernieuwde medezeggenschap geeft meer werkplezier en betekent ook dat we als bestuurders een betere binding krijgen met onze achterban”, zegt Eduard van Bockel tegen Peer van den Bouwhuijsen, auteur van artikel Medezeggenschap voor iedereen op de site van Sociaal Economische Raad (SER). Van Bockel is bestuurder bij ouderenzorgorganisatie Sint Jacob met acht locaties in Haarlem en Heemstede. Vijf jaar geleden zette deze organisatie de eerste stap naar de vernieuwing van medezeggenschap.
Het is een duidelijke wens wanneer er in 2018 een nieuwe raad van bestuur aantreedt bij Sint Jacob: een andere manier van leidinggeven – met meer eigen regie van de medewerkers. De betrokkenheid van medewerkers is op dat moment laag; de input van de werkvloer beperkt. “Als medewerkers meer betrokken zijn en meer inspraak hebben, levert dit meer werkplezier op. Dat stralen ze uit naar cliënten en zal uiteindelijk ook betere zorg opleveren”, is de overtuiging van Van Bockel. Maar over het plan van de raad – voor een moderne medezeggenschap – is de ondernemingsraad (or) niet meteen enthousiast. Suzanne van Huizen, duovoorzitter van de OR: “We waren aanvankelijk vooral veel én lang aan het vergaderen maar kregen nog weinig input van de medewerkers. We wilden wel veranderen, maar de vraag was: hóé dan?”
Omslag
De echte omslag ontstaat vanaf het moment dat de or zelf gaat experimenteren. Duovoorzitter OR Irma Bouman: “We organiseerden een medezeggenschapsdag om medewerkers mee te laten denken. We gaven deels de regie uit handen; medewerkers mochten hun ideeën namelijk zélf voorleggen aan het bestuur. Daardoor was iedereen direct gemotiveerd; dat smaakte naar meer.”
Locatiebezoeken
In 2021 start de or met de zogenoemde locatieduo’s. Aan elk van de acht locaties van Sint Jacob worden twee or-leden gekoppeld. Zij gaan elke maand in gesprek met de manager of de medewerkers. “Het is best een uitdaging om in gesprek te gaan met je manager”, licht Irma Bouman toe. “Dat doe je dan namelijk niet in de rol van medewerker, maar van or-lid. Bouman: “De managers waren aanvankelijk sceptisch. Om ze in zo’n gesprek te overtuigen, vraagt heel wat van je gespreksvaardigheden.” Inmiddels is iedereen erg tevreden over de manier van werken met deze locatie-duo’s.
Sinds kort zijn er medezeggenschapteams waarin or-leden en medewerkers gezamenlijk aan een organisatiebreed vraagstuk werken.
Lees het hele interview met aan het eind drie tips van de or van Sint Jacob voor moderne medezeggenschap: Medezeggenschap voor iedereen, door Peer van den Bouwhuijsen, SER, 28 november 2023: www.ser.nl/nl/actueel/zicht/op/art-medezeggenschap-voor-iedereen
Lees ook: Communicatie met de achterban: www.ser.nl/nl/thema/medezeggenschap/aan-de-slag-met-de-or/communicatie-achterban
Sinds 1 juli 2020 geldt de nieuwe Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018). https://wetten.overheid.nl/BWBR0042294/2021-07-01
Reacties (2)
Geef een reactie Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Eigenlijk heel simpel: een gelijkwaardige relatie van bestuur en medewerkers heeft een grotere meerwaarde voor de organisatie dan de klassieke gezagsrelatie waar het bestuur de baas is.
We kunnen dit ook een democratische samenwerking tussen bestuur en medewerkers noemen. Geheel in lijn met de democratische rechtsorde in Nederland.
Geweldig, dit is wat in alle organisaties moet gebeuren. Dan zijn de medewerkers ook meer samen voor ons allen en met ons allen. Samen ervoor staan. Ik noem het vaak kort mede eigenaarschap en zo ook cliënten, patiënten, burgers, gebruikers erbij betrekken.