Recensies Het alternatief voor de zorg: ‘Een met bevlogenheid en visie samengesteld boek’. ‘Verplichte kost voor bemoeiclubs’

headline februari 2016 recensie het alternatief voor de zorgIn de boekenrubriek Ad Verbum van het nieuwe nummer van HEADline, staat een recensie van Thea ten Broek en Bernard de Vries Robles over het boek Het alternatief voor de zorg. De recensenten vinden het boek “verplichte kost voor bemoeiclubs”.
HEADline is het vijf keer per jaar verschijnende magazine van HEAD, de beroepsvereniging voor financieel managers en hoger opgeleiden in financiële functies in de gezondheidszorg. Aan het slot bevelen zij het boek aan met de woorden: “Als we nou gewoon eens afspreken om dit boek dit jaar in het kerstpakket te stoppen van alle mensen die in en rondom de zorg werkzaam zijn, misschien komt er dan eindelijk een debat op gang waar de zorg iets aan heeft…

Het zorgsysteem heeft zich in de afgelopen decennia dusdanig geëvolueerd dat beroepsgroepen die geen zorg leveren, in de zorg de grote overhand hebben gekregen. Zonder het in de gaten te hebben, zijn we middel en doel langzamerhand aan het omdraaien. Het is de hoogste tijd voor een ommekeer. Bemoeiclubs moeten beroepsbeoefenaars in de zorg (weer) gaan faciliteren, in plaats van hen telkens met meer beleid en controlemechanismen op te zadelen”.

Suzanne Weusten van de met Kees Kraaijeveld in 2009 opgerichte De Argumentenfabriek die mensen en organisaties helpt met helder denken door het visualiseren van informatie, schreef een recensie over Het alternatief voor de zorg in Skipr magazine van maart 2016: Perestrojka voor de zorg.
Weusten schrijft dat de bijdragen in het boek divers naar vorm en inhoud zijn: “Van academische analyses tot aansprekende interviews en inzichtelijke dialogen, ja zelfs gedichten. Sommige bijdragen springen er in visie en kwaliteit uit zoals het artikel van Wouter ten Have over Buurtzorg of de analyse van de bureaucratie van Eelke van Ark van Follow the money. De samenstellers presenteren hun alternatief met visie en bevlogenheid”.

Het alternatief voor de zorg – Verplichte kost voor bemoeiclubs, door Thea ten Broek en Bernard de Vries Robles, HEADline, februari 2016. Klik hier.

Perestrojka voor de zorg, door Suzanne Weusten, Skipr magazine, maart 2016 (zie hieronder).

suzanne weusten skipr maart 2016 recensie het alternatief voor de zorg