Stel de burger centraal bij dienstverlening en ICT
De Tweede Kamer kan zijn greep versterken op de rol die ICT speelt bij dienstverlening aan de burgers. De Kamer moet daarbij de behoefte van burgers centraal stellen. Nu gaat het bij ICT te vaak en te veel over verbetering van de efficiëntie van de overheid en een goede bedrijfsvoering. Hoe belangrijk doelmatigheid ook is – als het om dienstverlening en ICT gaat, komt de burger eerst. De overheid moet vanzelfsprekend doelmatig werken, kosten en baten zorgvuldig in de gaten houden, maar de overheid is geen bedrijf. Bedrijfsmatig werken, ok, maar altijd vragen: wat koopt de burger ervoor?
De Tweede Kamer moet zich bovendien in een vroegtijdig stadium buigen over het belang van ICT en dienstverlening in wetgevingstrajecten. Daartoe kan een tweejaarlijkse ‘scan’ dienen om te toetsen of in voorgenomen wetgeving de dienstverlening voldoet aan behoeften van burgers en of ICT-toepassingen voldoen aan criteria zoals toegankelijkheid, transparantie, veiligheid en privacy.
Dit schrijft de Raad voor het openbaar bestuur in zijn advies Van wie is deze hond? Politieke sturing op dienstverlening en ICT (juni 2013). Het advies, waar de Tweede Kamer om had gevraagd, is te downloaden: https://beroepseer.nl
Op de site van de Raad voor het openbaar bestuur is ook de toespraak te lezen van voorzitter Jacques Wallage bij de presentatie van het Advies. Daarin zegt hij onder meer dat het de volksvertegenwoordiging is die vragen betreffende ICT systematisch aan de orde moet stellen, op een tijdstip dat deze vragen er nog toe doen. Het gaat dus over het politieke eigenaarschap van de inzet van ICT in de dienstverlening.
ICT heeft voor de burgers zulke grote consequenties dat het debat daarover niet langer aan de techniek kan worden overgelaten.
Zie Stel de burger centraal bij dienstverlening en ICT: https://beroepseer.nl