Open Brief aan vakbond FNV van Marcia Luyten

Marcia Luyten, journalist, schreef een Open brief in de Volkskrant van 18 april 2012 aan FNV-bestuurders Agnes Jongerius en Henk van der Kolk en vroeg waarom de vakbeweging het laat afweten op het moment dat ze het meest nodig is:

“Het is op dit roerige moment in onze economische geschiedenis dat ik u een doodeenvoudige vraag wil stellen. Voor het gemak ga ik nu even voorbij aan uw gebrek aan belangstelling voor de grote en groeiende groep op de arbeidsmarkt waartoe ikzelf behoor: de kleine zelfstandigen. Zij vangen de eerste en ergste schokken op de arbeidsmarkt op. Dit doen zzp-ers zonder uitzicht op werkloosheidsuitkering, pensioen, vakantiegeld, tegemoetkomingen in kinderopvang en meestal zonder arbeidsongeschiktheidsverzekering. De verwachting is dat in 2012 meer dan 50 procent van de hoogopgeleide zzp-ers meer dan een maand zonder opdracht zal zitten. Laat ze, om het nu niet nodeloos ingewikkeld te maken, nog even zitten”.

Lees verder op de site van de Volkskrant: “Geachte leiders, waarom heeft u de vakbeweging vernietigd? door Marcia Luyten, 28 april 2012: www.volkskrant.nl