Onderwijsinspectie publiceert nieuwe editie: ‘De Staat van het Onderwijs 2022’

“We moeten renoveren en niet alleen repareren”. Dat was de kernboodschap van de Inspectie van het Onderwijs in De Staat van het Onderwijs van vorig jaar: “We verwezen naar de afnemende prestaties van onze leerlingen en studenten bij taal, rekenen en in sociaal-maatschappelijke competenties – burgerschap. De oproep deden we in de hoop dat de coronapandemie grotendeels achter ons lag”.

Op woensdag 10 mei 2023 presenteert inspecteur-generaal van het Onderwijs Alida Oppers De Staat van het Onderwijs 2022, tijdens het gelijknamige congres in DeFabrique te Utrecht. Jaarlijks publiceert de Inspectie van het Onderwijs een nieuwe editie  waarin bijeengebrachte feiten en cijfers de ontwikkelingen en resultaten tonen en verbanden en oorzaken worden gesignaleerd.

Masterplan basisvaardigheden en  gerichte investeringsmiddelen

Alida Oppers schrijft in het Voorwoord van deze editie 2022 dat er nog een nieuw schooljaar met veel discontinuïteit bijkwam: “Uitval van leraren, quarantaines en ziekte van personeel en leerlingen vroegen dagelijks crisismanagement op scholen en opleidingen. Van renovatie kon nog geen sprake zijn – het hoofd boven water houden bleek de eerste prioriteit.
[…]
Inmiddels zijn we een jaar verder en in deze Staat van het Onderwijs 2022 concluderen wij dat onze oproep alleen maar aan urgentie gewonnen heeft. Een renovatie is urgent, de situatie is nog onveranderd zorgelijk en de verschillen tussen scholen en leerlingen zijn dit jaar verder toegenomen. Deze verschillen achter de gemiddelden vragen om gerichte aandacht. Datzelfde geldt voor de schoolloopbaan van leerlingen en studenten. Die verloopt nu anders, door de gevolgen van de pandemie, kansrijk adviseren en versoepelde doorstroomeisen. Dat vraagt om een aangepaste begeleiding – ook in het opvolgend onderwijs – zodat ook deze groep leerlingen en studenten de schoolloopbaan succesvol kan doorlopen en afsluiten.

Zoals we vorig jaar aangaven, als Inspectie van het Onderwijs besteden wij dit jaar en de komende jaren gerichte aandacht aan de basisvaardigheden.
[…]
De renovatie is urgent, maar het kan ook. Andere landen kwamen eerder in de situatie waarin wij ons nu bevinden en verscheidene daarvan wisten een trendbreuk teweeg te brengen in de neergaande statistieken. Ierland en Zweden zijn aansprekende voorbeelden: die landen bereikten mooie resultaten dankzij focus en langjarige gerichte inzet en door een goede samenhangende sturing, zowel landelijk als op scholen en instellingen.
[…]
Het coalitieakkoord 2022 spreekt van een masterplan basisvaardigheden en het maakt melding van gerichte investeringsmiddelen om dit tot goede uitvoering te brengen. Het momentum is er om met doorzettingskracht te kiezen voor een stabiele meerjarige aanpak die met een duidelijke focus het onderwijs zal versterken. Op weg naar generaties Nederlanders die volwaardig mee kunnen doen”.

Downloaden rapport De Staat van het Onderwijs 2022, Inspectie van het Onderwijs, 10 mei 2023: https://beroepseer.nl/

Homepage De Staat van het Onderwijs: www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/staat-van-het-onderwijs

Congres De Staat van het Onderwijs in Utrecht op 10 mei 2023: www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/staat-van-het-onderwijs/conferentie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief ontvangen?

Wij houden u graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen Stichting Beroepseer.  Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen? Dan kunt u zich hieronder aanmelden.

Contact

Adres:
Multatulilaan 12
4103 NM Culemborg

Email:
info@beroepseer.nl

© Stichting beroepseer