Skip to main content

Visie en commentaar van leraren Kneyber en Evers n.a.v. Teacher Summit

Naar aanleiding van de internationale onderwijstop  in Amsterdam op 13 en 14 maart 2013 klommen veel leraren in de pen voor blogs op internet of gaven interviews weg. Anderen zijn druk bezig geweest met commentaar leveren via Twitter. Behalve op de conferentie ook op de interviews met minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker van Onderwijs op internet en televisie in de dagen na de top.

Docent wiskunde René Kneyber was zelf aanwezig op de Teacher Summit en schreef direct na de conferentie een blog. Op 19 maart volgde een artikel van zijn hand op de site van Science Guide: Leraren leren van de Summit. Kneyber begint zijn artikel met: “Voor leraren was er weinig te doen op de Summit, behalve het aanschouwen van een strak georganiseerde en geregisseerde poppenkast. Maar viel er dan niks te leren? Integendeel.
Terwijl de Nederlandse delegatie met drie actiepunten de Summit verliet, was er voor de Nederlandse leraren voldoende aanleiding om ook met allerlei actiepunten de Summit te verlaten. Want het zou een misvatting zijn om te denken dat alleen het bestuur van het onderwijs met verbeterpunten moet weg lopen. Ons als onderwijzers valt inmiddels een hele boel aan te rekenen.
Ik voel me daarom vrij om als delegaat van de Nederlandse leraren het eerste actiepunt neer te leggen waar we aan gaan werken voor de Summit van 2014″.

Lees verder op de website van Science Guide wat voor actiepunten dat zijn: Leraren leren van de Summit, door René Kneyber, 19 maart 2013: www.scienceguide.nl

Zelfbewuste leraren

Op de site van Het kind verscheen een interview met een door de onderwijstop zeer gemotiveerde geschiedenisleraar Jelmer Evers:“Ik laat me door niemand inkapselen”. Daarin zegt hij o.a. dat onderwijs en het vak van leraar belangrijk gevonden worden en dat het langzaam begint door te dringen…” dat een structurele verbetering alleen door docenten bewerkstelligd kan worden. Zij staan iedere dag in die klas. Zij zien iedere dag hun leerlingen. Zij hebben de expertise, de ervaring, de kwaliteit en dus ook de mogelijkheden om iets te doen. Heel veel mensen wisten dat al, maar nu begint het ook te dagen bij degenen die dat nog niet zagen. Daar zit de beweging.”

Interviewer Geert Bors noemt Evers een “stoere leraar”. Een van zijn vragen: “En toch… als ik jouw Tweets lees of bijvoorbeeld die van je Beroepseer-collega René Kneyber, dan zie ik een stoere leraar opstaan – iemand die zichtbaar is, het podium neemt, iemand van wie ik dingen wil aannemen. Ik zie een soort zelfbewuste autoriteit opkomen, zoals ik dat zie in de documentaires over Finse leraren”.

Het antwoord van Evers: “Dat zie ik ook. Veel docenten ervaren het emanciperende van sociale media. Waar we eerder allemaal werkten op onze lokale school, wordt het opeens makkelijk om je stem te laten horen. Je vindt elkaar. Je kunt het op een constructieve manier delen, als er weer eens onzin wordt verkocht over onderwijs, als je weer kwaad wordt en het niet langer pikt. Je kunt elkaar laten weten waar je mee bezig bent en voelt je versterkt door elkaar.”

Lees het hele interview Leraar Jelmer Evers na Teachers Summit: ‘Ik laat me door niemand inkapselen’, door Geert Bors, 19 maart 2013 op site van Het kind: http://hetkind.org