Oproep van Dick van der Wateren aan collega-docenten: Laat uw stem horen!
“In Nederland is er een grote bestuurslaag in het onderwijs: het ministerie, de inspectie, sectorraden, besturen en een woud aan adviserende en beleidsbepalende stichtingen. Deze bestuurslaag overstelpt ons in ons dagelijks werk met opgelegde bestuurlijke ‘onderwijsvisies’”, schrijft docent en jongerencoach Dick van der Wateren op Blogcollectief Onderzoek Onderwijs: “Visies, geschreven door mensen die heel ver afstaan van de werkvloer en menen het onderwijs te verbeteren door ons die visies op te leggen. Ze zeggen ons niet alleen wat we moeten doen maar vooral ook hoe. Als het niet het gewenste resultaat gaf, dan lag het aan de docent die het niet goed uitvoerde. Ook in de rekendiscussie is dat het geijkte antwoord om de vernieuwing door te zetten terwijl die averechts werkt. Behalve dat het niet productief is, kost het ook handenvol geld. Er is de afgelopen jaren een enorme kloof ontstaan tussen hoeveel geld we per leerling per jaar aan onderwijs uitgeven en hoeveel daarvan op de werkvloer terechtkomt”.
Van der Wateren doet een oproep aan docenten op te komen voor autonomie, dat wil zeggen: voor meer zeggenschap over het eigen vak in het kader van het voorstel over de toekomst van het onderwijs Ons Onderwijs2032, ook wel het Rapport Schnabel genoemd. Aan dat voorstel ontbreken volgens Van der Wateren een aantal belangrijke elementen.
Van der Wateren: “Autonomie maakt het onderwijs beter en het beroep van leraar weer aantrekkelijk. Als leraren centraal staan en de professionele ruimte en het vertrouwen krijgen, kunnen we ons werk doen volgens de maatstaven van de beroepsgroep”.
Lees de hele blog: Wat heeft het onderwijs NU nodig? Randvoorwaarden voor de verdieping van Onderwijs2032, door Dick van der Wateren, Blogcollectief Onderzoek Onderwijs, 17 september 2016: https://onderzoekonderwijs.net
Onderwijs 2032. Eindadvies: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2016/01/23/eindadvies-platform-onderwijs2032-ons-onderwijs2032