Open brief schoolhoofden Long Island tegen standaardtoetsen
Per september 2011 hebben leraren en schoolhoofden in de staat New York de plicht op een schaal van 0 tot 100 de prestaties op hun school te beoordelen. Dit is vastgelegd in een amendement op de onderwijswet betreffende de Annual Professional Performance Review voor de evaluatie van leraren en schoolhoofden (APPR, mei 2010).
Bepaling daarin is dat twintig tot veertig procent van die beoordeling wordt ontleend aan geleverde prestaties van leerlingen, gemeten aan de hand van standaardtoetsen.
Op het eerste gezicht lijkt het een redelijke methode om de schoolprestaties te beoordelen. Maar, in de praktijk is gebleken dat deze manier van toetsen niet meer te negeren kwalijke en onbedoelde gevolgen heeft voor scholen en leerlingen.
Schoolhoofden van Long Island hebben dan ook een Open brief vol passie geschreven waarin ze de negatieve effecten van de nieuwe regels tot in detail uitleggen en aanbevelingen doen over hoe het wel zou moeten.
Een van de bezwaren tegen standaardtoetsen is bijvoorbeeld dat belastinggeld niet meer naar de scholen gaat, maar naar toetsbedrijven, instructeurs en colporteurs.
In hun brief roepen de schoolhoofden op hen te steunen:
“Wij komen tot de conclusie dat de voorgestelde APPR-werkwijze een onbewezen systeem is dat leidt tot verspilling van steeds beperkter wordende financiële middelen. Nog belangrijker is dat dit systeem de leraren ten diepste demoraliseert en dat het schadelijk is voor de aan ons toevertrouwde kinderen. Onze leerlingen zijn meer dan de som van toetsenscores en teveel nadruk op toetsenscores zal niet leiden tot beter leren.
Volgens een negen jaar durend onderzoek van de National Research Council heeft de nadruk op toetsen maken in de laatste tien jaar weinig vooruitgang opgeleverd voor het onderwijs, ook niet wat betreft de kosten voor de belastingbetaler.
Wij accepteren verantwoording afleggen en het voortdurend nastreven van hoge maatstaven. Wij willen wat het beste is voor onze leerlingen. Maar we geloven ook dat een onbewezen, kostbaar en potentieel schadelijk evaluatiesysteem niet de weg is naar solide verbetering van het onderwijs. We moeten niet uit het oog verliezen wat er het meest toe doet: academische, sociale en emotionele groei van leerlingen”.
Ga naar de website van de schoolhoofden van Long Island: www.longislandprincipals.org/ (website is opgeheven)
Principals’ Open Letter of Concern, met ondertekenaars: www.scribd.com/document/71354533/Principals-open-letter-of-concern