Onderzoek agressie en geweld jegens leraren op Amerikaanse scholen

“Ik ben het onderwijs uitgegaan vanwege agressief gedrag van ouders. Ze denken zich van alles te kunnen permitteren jegens een leraar. Ze leggen elk woord, elke beweging en elke houding van de leraar onder de loep van hun eigen normen… Urenlang per week moest ik besteden aan klachten van ouders die niets te maken hadden met het lesgeven aan hun kind. Deze ouders willen dat hun kind vertroeteld wordt en dat het blij kijkt. (Maar je moet hen wel klaarstomen voor Harvard). Velen gebruiken de leraar ook als zondebok voor hun gezinsproblemen. Het kind heeft moeilijkheden thuis, dat komt door de leraar.  Maar, er zijn ook fantastische ouders en zij hun kinderen lijden onder een egoïstisch en narcistisch groepje tirannen”.

Dit is een van de reacties van een lerares op een artikel over geweld jegens leraren: Violence against teachers – an overlooked crisis? van Tim Walker op de site NEA Today. NEA is de National Education Association, met drie miljoen leden de grootste werknemersorganisatie in de onderwijssector van de V.S.

Het artikel behelst een interview met dr. Dorothy Espelage van de Universiteit van Illinois die in 2011 leiding gaf aan een onderzoek naar agressie en geweld in het onderwijs in 48 Amerikaanse staten. Ongeveer drieduizend  leraren in het openbare primaire en voorgezet onderwijs deden mee aan het onderzoek. Volgens Espelage is tachtig procent van de ondervraagde leraren tenminste een keer in het schooljaar waarin de enquête werd gehouden, of het daaraan voorgaande schooljaar, slachtoffer geweest van agressie. Agressie jegens leraren noemt ze een “nationale crisis”.
In januari 2013 kwam dr. Espelage met aanbevelingen voor een nationaal beleid ter voorkoming van agressie en geweld jegens leraren: Understanding and preventing violence directed against teachers: Recommendations for a national research, practive, en policy agenda.

Aanbevelingen voor een nationaal beleid t.a.v. agressie en geweld op school

In de V.S. is nog veel te weinig onderzoek gedaan naar dit  hele probleem. Dat heeft verregaande gevolgen voor het onderwijs, het behoud van het lerarenkorps en het gedrag van leerlingen. Er wordt een dringend beroep gedaan op de regering een groot nationaal onderzoek te starten en een beleidsplan op te stellen.
In de eerste plaats moeten leraren, ouders, leerlingen en administratief personeel beseffen dat geweld op school ieders probleem en verantwoordelijkheid is. Er dienen strategieën ontwikkeld te worden om agressie en geweld te voorkomen in de klas en de gangen van de school. Collegialiteit dient gestimuleerd te worden om de verantwoordelijkheid te kunnen delen.
Ten tweede zouden theoretische- en praktijkprogramma’s op de middelbare scholen en de universiteiten leraren kunnen voorbereiden op het managen van een klas. Voordat ze voor de klas mogen staan, zouden leerkrachten hier eerst examen in kunnen doen.
De derde aanbeveling betreft de houding van de leraar. Leraren kunnen ook agressie en geweld uitlokken. Het creëren van een sfeer van vertrouwen en ondersteuning kan dat voorkomen. De vierde aanbeveling gaat over de interactie tussen leraar en leerling; de vijfde over het klimaat op de school. Deze kunnen beïnvloed worden en ervoor zorgen dat agressie en geweld geen kans krijgen. Tenslotte zou er aandacht besteed kunnen te worden aan het afbakenen van de publieke ruimten. Onderwijspersoneel zou een omgeving kunnen scheppen met veilige zones zowel binnen als in de omgeving van de school. Volwassenen hebben dan de bevoegheid hun gezag daar uit te oefenen.
Andere punten ter aanbeveling betreffen nog het verkleinen van het aantal leerlingen in de klas, verhoging van onderwijssubsidies, het verlenen van permanente steun aan, en training en begeleiding van leraren ter stimulering van een betere relatie tussen leraar en leerling.

Aan het slot van de aanbevelingen komt nog aan de orde dat het openbare onderwijs in veel staten van de V.S. zich in tegenovergestelde richting beweegt: grotere klassen en steeds minder steun aan nieuwe leraren. Er zou ook een flinke verandering moeten komen in de manier waarop het openbare onderwijs wordt gefinancierd. Tot het zover is, is het van belang ervoor te zorgen dat de bevolking meer besef krijgt van wat er zich afspeelt op de scholen aangaande agressie en geweld en daarover in discussie gaat.

Zie het artikel Violence Against teachers – An overlooked crisis? door Tim Walker, 19 februari 2013, op de site NEA Today van de National Education Association: http://neatoday.org/2013/02/19/violence-against-teachers-an-overlooked-crisis/ (Niet meer beschikbaar).

Klik hier voor de aanbevelingen van dr. Dorothy Espelage, Understanding and preventing violence directed against teachers: Recommendations for a national research, practive, en policy agenda, in tijdschrift American Pyschologist van februari/maart 2013.

Zie ook Respecteer de leraren op Blogs Beroepseer van 26 juli 2011 over Franse leraren die een speciale website hebben opengesteld voor verhalen over de agressie die ze meemaken op hun school:  La vérité sur la souffrance des professeurs – De waarheid over het lijden van leraren. https://beroepseer.nl

U P D A T E

Violence, Threats Against Teachers, School Staff Could Hasten Exodus from Profession, door Tim Walker, Nea Today, 18 maart 2022: www.nea.org/nea-today/all-news-articles/violence-threats-against-teachers-school-staff-could-hasten-exodus-profession

Nieuwsbrief ontvangen?

Wij houden u graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen Stichting Beroepseer.  Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen? Dan kunt u zich hieronder aanmelden.

Contact

Adres:
Multatulilaan 12
4103 NM Culemborg

Email:
info@beroepseer.nl

© Stichting beroepseer