Skip to main content

Niet kale cijfers, maar brede ontwikkeling als mens centraal

Op de site van Sargasso leverde Hartger Wassink als gastredacteur een bijdrage over opbrengstgericht onderwijs: De grootste bedriegerij in de onderwijsgeschiedenis?
Volgens hem wordt er teveel waarde gehecht in het onderwijs, maar ook op het ministerie van OCW, aan prestaties op de basisvaardigheden taal en rekenen.

Over een aantal jaren zou wel eens kunnen blijken dat deze eenzijdige nadruk op steeds grotere cognitieve prestaties de grootste oplichterij uit de geschiedenis van het onderwijs is geweest.

Wassink, onderzoeker bij de Hogeschool van Utrecht, schrijft: “Wij vormen nu een generatie leerlingen, en dat begint al voor de basisschool, in het idee dat niet het spelenderwijs ontdekken, niet de authentieke relatie, niet de persoonlijke creativiteit, noch de brede ontwikkeling als mens, centraal staan, maar de kale cijfers.
Scoor je wel A’tjes op je Cito-LVS? Zit je wel boven de 540 op je Cito? Haal je de eerste twee jaar van de havo wel ‘ongeschonden’? Is je gemiddelde voor wiskunde op het eindexamen wel minimaal een 6? En zo gaat het daarna door.

Die kinderen komen straks in de maatschappij. En dan verwachten we van ze, dat ze integere burgers geworden zijn. Die aan mantelzorg doen, hun eigen rotzooi opruimen, belasting betalen. Vrijwilligerswerk doen voor de voetbalclub. Zich als betrokken ouders opstellen bij de basisschool. Op grond waarvan vragen we dat dan plotseling? Waarom zouden ze?

Daar ging het toch niet om, maatschappij? Het ging toch om de kale cijfers? Willen we dat ‘meer’ van de toekomstige volwassenen vragen, dan zullen we dat ‘meer’ nu aan onze leerlingen moeten bijbrengen. Mijn zorg is dat we met ‘opbrengstgericht werken’ vergeten dat het om meer draait, dan taal en rekenen alleen.

Lees verder: De grootste bedriegerij in de onderwijsgeschiedenis? door Hartger Wassink, Sargasso, 4 juli 2012: https://sargasso.nl/de-grootste-bedriegerij-in-de-onderwijsgeschiedenis/

Zie ook website van Hartger Wassink: De professionele dialoog: https://professioneledialoog.nl/