Skip to main content

Leraar en kwaliteit centraal op internationale onderwijstop in Amsterdam, maart 2013

Op 13 en 14 maart 2013 vindt in de Beurs van Berlage en het Scheepvaart Museum in Amsterdam voor de derde keer de jaarlijkse internationale topconferentie Summit on the Teaching Profession plaats. De conferentie staat in het teken van onderwijskwaliteit en docentbeoordelingen en heeft als titel: Teacher quality, including specifically the issues of professional standards and teacher appraisal.
Deze top, waaraan de best presterende landen van de wereld op het gebied van onderwijs deelnemen, is een gezamenlijke inspanning van overheid, vakbonden en de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) en gericht op een open en vrije discussie over succesvol beleid, kansen en uitdagingen binnen het onderwijs en de rol van de leraar daarin. Voor deze top zijn dertig landen uitgenodigd. Voormalig staatssecretaris van Onderwijs, Halbe Zijlstra verklaarde vorig jaar maart er trots op te zijn dat Nederland gastland was voor 2013: “Hiermee willen we laten zien dat onze leraren tot de beste van de wereld horen”.

Op de website van Science Guide staat een voorbeschouwing met een kort overzicht van de vorige twee conferenties en uitleg over het ontstaan. Initiatiefnemers zijn de Amerikaanse president Barack Obama en zijn minister van Onderwijs Arne Duncan.
Het doel van deze derde editie van de summit is om te leren van elkaars expertise, maar ook om erachter te komen wat wel en niet werkt om excellente docenten op te leiden. De betrokken landen willen een internationaal hoogontwikkeld docentencorps kweken, dat klaar is voor de uitdagingen van de 21ste eeuw.

Walter Dresscher, voorzitter van de Algemene onderwijsbond (Aob) maakte deel uit van de Nederlandse delegatie op vorige conferenties. Hij is enthousiast over wat hij daar meegemaakt heeft: “Wat pregnant naar voren kwam, is dat de docent de bepalende factor is voor goed onderwijs. Het is dus niet zoals vaak in het verleden werd gedacht dat het onderwijssysteem als systeem doorslaggevend is. De docent moet inspirerend zijn en toegerust met de juiste vaardigheden om het onderwijs tot een succes te maken”.

Een van de sprekers op de conferentie is onderwijsdeskundige Andreas Schleicher, werkzaam bij de OESO en coördinator van diverse programma’s. Hij is redacteur van het document Preparing teachers and developing school leaders for the 21st century. Lessons from around the world, dat als leiddraad diende voor de vorige topconferentie van 2012 in New York. Schleicher wordt wel de “schoolmeester van de wereld” genoemd.
Zijn analyses op basis van de PISA-ranglijst geven vele beleidsmakers en onderwijsbestuurders stof tot nadenken. De PISA-ranglijst wordt opgesteld onder auspiciën van de OESO aan de hand van een om de drie jaar gehouden grootschalig internationaal vergelijkend onderzoek naar het niveau van 15-jarige scholieren.
Over de jongste ontwikkelingen in het onderwijs en het onderwijsbeleid zei Schleicher recent tegen Science Guide: “Nederland heeft het goed begrepen”. Volgens hem is niet klassengrootte, maar de kwaliteit van de docent bepalend voor onderwijssucces en is hoogstaand onderwijs een wapen tegen de crisis.

Zie verder op de site van Science Guide: Wereldtop onderwijs in Amsterdam. www.scienceguide.nl

Over de International Summit on the Teaching Profession: https://www2.ed.gov/about/inits/ed/internationaled/teaching-summit-2013.html

Schleicher, A. (2012), Ed., Preparing teachers and developing school leaders for the 21st Century: Lessons from around the world, OECD Publishing. http://www.oecd.org/site/eduistp2012/49850576.pdf

Website OESO Onderwijs: www.oecd.org/education

Zie ook Education Today 2013. The OECD Perspective. https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-today-2013_edu_today-2013-en

Teachers for the 21st century – Using evaluation to improve teaching van OESO. http://www.oecd.org/site/eduistp13/TS2013%20Background%20Report.pdf