Informeel netwerkleren van leraren verdient formele erkenning
Op 7 december 2012 hield hoogleraar Maarten de Laat van de Open Universteit zijn inaugurele rede, getiteld Enabling professional development networks. How connected are you? In die oratie pleitte hij voor formele erkenning van het informeel netwerkleren. Leraren delen kennis onderling en gaan bij elkaar te rade om problemen op te lossen. Dit informele netwerkleren wil De Laat beter zichtbaar maken zodat het formeel kan worden erkend als professionalisering.
Onzichtbare processen zichtbaar maken
Wat leraren in de dagelijkse praktijk informeel met elkaar ontwikkelen en leren, blijft vaak onzichtbaar en wordt niet erkend als vorm van professionaliseren. Om netwerkleren beter zichtbaar te maken, te ondersteunen, de herkenning ervan te vergroten en de waarde die netwerkleren oplevert expliciet te maken, ontwikkelt De Laat met zijn onderzoeksgroep diverse onderzoeksinstrumenten. Ook onderzoekt De Laat hoe leraren als professionals hun relaties gebruiken om werkgerelateerde problemen op te lossen, om te leren en zich te ontwikkelen. En hoe zulke relaties zich ontwikkelen en wat ze betekenen.
Het moet bottom-up en informeel blijven
Als leraren oplossingen vinden voor problemen, moet de schoolleiding deze initiatieven (h)erkennen en aanmoedigen om deze met anderen te delen. Formeel erkennen van informeel leren is iets heel anders dan het formaliseren van informeel leren. Maarten de Laat: “Als de schoolleiding ontdekt dat netwerkleren interessant is en besluit dat de leraren elke woensdag verplicht gaan netwerkleren, werkt het niet. Het moet bottom-up en informeel blijven. Netwerkleren leer je door het te doen, niet via voorschriften”.
Prof. dr. Maarten de Laat (1973) werkt sinds 2010 bij LOOK – Wetenschappelijk centrum lerarenonderzoek – van de Open Universiteit, aanvankelijk als universitair hoofddocent. Hij werd in januari 2012 benoemd tot hoogleraar op de leerstoel Professionaliseren in sociale netwerken. LOOK levert door wetenschappelijk praktijkgericht onderzoek een bijdrage aan de (verdere) professionalisering door leraren.
De Laat studeerde onderwijskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen en promoveerde in 2006 aan de Universiteit Utrecht, op het proefschrift Networked Learning. De Laat is ook staflid van het Interuniversitair Centrum voor Onderwijsonderzoek (ICO) en co-chair van de internationale Networked Learning Conference.
Op 30 november 2012 verscheen er een interview met De Laat op de site van de Open Universiteit: Maarten de Laat: netwerkleren beter zichtbaar maken en erkennen. Klik hier (Niet meer beschikbaar op site van Open Universiteit)
Inaugurele rede Maarten de Laat, 7 december 2012, Open Universiteit: https://beroepseer.nl
Informeel netwerkleren van leraren verdient formele erkenning, www.openuniversiteit.nl (Niet meer beschikbaar op site van Open Universiteit).