Geen meet- en regelcultuur op hogeschool Windesheim. Wel intrinsieke motivatie
Op de website van Verus, de vereniging voor christelijk onderwijs, staat een vermeldenswaard mini-interview met bestuurslid Jan Willem Meinsma van Hogeschool Windesheim waarin hij zegt dat hij niet meer wil meedoen aan de meet- en regelcultuur in het onderwijs. Windesheim kreeg van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) een positief oordeel op de instellingstoets kwaliteit, maar wel onder voorwaarden. Windesheim moet namelijk het begrip ‘waarde(n)volle professional’ van een heldere leidraad voorzien. Dat begrip wordt gebezigd in de Missie van de hogeschool. Daarin staat o.m.
“… Studenten ontwikkelen zich tot verantwoordelijke, waarde(n)volle professionals, die handelen vanuit een visie op goed burgerschap waarbij bewust wordt omgegegaan met waarden en normen: persoonlijke, institutionele en wettelijke”.
Maar Meinsma wil geen heldere leidraad hierover: “Zo maak je het instrumenteel en daarvoor is het begrip ons te waardevol. Daarnaast moeten we het begrip meetbaar maken”.
Wat is dat dan, dat studenten zich ontwikkelen tot ‘waarde(n)volle professional’?
Meinsma: “Wij leiden mensen niet alleen op om hun beroep uit te oefenen, maar willen hen ook aanspreekbaar laten zijn op de waarden van waaruit zij hun beroep uitoefenen. Op z’n kortst gezegd.”
Over wat een ‘waarde(n)volle professional’ is zegt Meinsma: ‘Wij vinden dat mensen de vrijheid moeten hebben om daar zelf achter te komen. Voor je het weet eindigt een leidraad in competentiematrixen en wordt het een instrumentele exercitie. En daarvoor is dit begrip ons te waardevol.”
Nog explicieter is het advies van de accreditatieorganisatie om het begrip ‘waarde(n)volle professional’ meetbaar te maken. Maar dat wil Windesheim ook niet. “Hoe moet dat gaan?”, vraagt Meinsma zich hardop af. “Hoe is jouw betrokkenheid vandaag? Gisteren was het een 7,4. Is dat nu anders?”
Windesheim wil ingaan tegen de heersende doorgeslagen meet- en regelcultuur, legt Meinsma uit, maar zet daar wel iets tegenover: “We willen de NVAO wel laten zien hoe onze visie uitpakt: kom praten, voelen en ruiken. Daarover zijn we nu in gesprek. We brengen een verhalenstroom op gang: korte verhalen, anekdotes vanuit de verschillende opleidingen. De ‘waarde(n)volle professional’ kan ik niet meten, maar ik voel het wel.”
Intrinsieke motivatie
De circa 60 opleidingen van Windesheim hebben de taak vanaf september 2015 waarde(n)volle professionaliteit op een herkenbare manier in het curriculum te verwerken. “Verdere instructies geven we niet mee. Dit werkt alleen als er intrinsieke motivatie is.”
In het voorjaar komt de NVAO weer langs. Dan laat Windesheim zien hoe de waarde(n)volle professionaliteit onderdeel uitmaakt van de curricula en van de cultuur.
Zie: Windesheim gaat niet mee in meet- en regelcultuur, Vereniging voor christelijk onderwijs Verus, 27 november 2014: www.verus.nl