Engelse denktank pleit voor afschaffen van ‘onbetrouwbare’ lesobservaties van de Onderwijsinspectie

omslag watching the watchmen“Onbetrouwbare lesobservaties van de Onderwijsinspectie behoren te worden afgeschaft”, is de radicale aanbeveling van de Engelse denktank Policy Exchange. Ook zou de inspectie contracten met inspecteurs in dienst van particuliere organisaties moeten opzeggen. Velen van hen beschikken niet over de vaardigheden, kennis en ervaring om scholen op waarde te beoordelen.
Stephen Exley bespreekt op de site van het online netwerk van leraren TES Connect de inhoud van het zeer kritische rapport van Policy Exchange: Watching the Watchmen: The future of school inspections in England. De denktank waarschuwt ervoor dat het huidige systeem leidt tot scholen met een “aanpak van de laagste gemene deler die beslissingen nemen op grond van wat Ofsted*) begrijpt”, en dat is niet in het belang van de leerlingen.
Policy Exchange zegt dat lesobservaties door inspecteurs tot conclusies kunnen leiden die “noch van waarde noch betrouwbaar” zijn.

“Momenteel kan een team externe waarnemers dat toeziet op een een paar lessen een beoordeling geven van de kwaliteit van lesgeven die door de school zelf wordt verkondigd”, aldus Jonathan Simons, hoofd van de sector Onderwijs van de denktank: “Het bewijs suggereert dat als we moeten afgaan op het oordeel van een door Ofsted opgeleide inspecteur over de effectiviteit van een les, we veel beter een munt kunnen opgooien.
Er moet veel meer gebeuren om de kwaliteit van inspecteurs te verhogen. Schoolhoofden en leraren moeten erop kunnen vertrouwen dat de persoon die hun school inspecteert, iemand is met recente ervaring in onderwijzen. Inspecteurs hoeven geen topwetenschappers te zijn, maar ze moeten wel de groeiende hoeveelheid gegevens over schoolprestaties kunnen interpreteren en de verschillen in wijzen waarop scholen nu werken kunnen begrijpen. Scholen moeten niet worden gedwongen tot gissen wat voor inspecteur er nu weer bij hun op school binnenkomt.

Volgens het rapport zijn er momenteel drie particuliere bedrijven met circa drieduizend inspecteurs in dienst. Vergelijk dat met de minder dan vierhonderd die rechtstreeks voor Ofsted werken. Veel inspecteurs van buiten tonen een “gebrek aan noodzakelijke vaardigheden, vooral om daarmee gegevens te analyseren, of aan ervaring, of aan specialistische kennis betreffende basisonderwijs of passend onderwijs”.
Alle inspecteurs, aldus het rapport, dienen “relevante en recente onderwijservaring” te hebben en dienen een examen af te leggen over gegevensanalyse en het opstellen van een betrouwbare beoordeling.

Wat eigenlijk nodig is, is een inspectieprocedure in twee fasen. Alle scholen krijgen een kort inspectiebezoek. Degenen die niet voldoen aan de normen krijgen een “op maat gesneden” inspectie die twee keer zo lang duurt als de huidige inspectie en die “de inspecteurs de tijd geeft de school en haar bijzonderheden werkelijk te doorgronden”.

Michael Cladingbowl, directeur van de sector Scholen van Ofsted heeft opgemerkt dat de inspectie “al aan het bekijken was hoe de inspectie zich zou moeten ontwikkelen in de komende jaren”: “We verwelkomen de aanbevelingen van Policy Exchange – waarvan vele overeenkomen met de onze – en zullen ze nauwkeurig bestuderen in de komende dagen”.
Hij benadrukte evenwel dat lesobservaties een “sleutelfunctie vervulden in het vergaren van bewijs over de kwaliteit van lesgeven” op scholen.
Een andere denktank, Civitas, heeft voorgesteld dat de regering de inspecteurs de bevoegdheid ontneemt om free schools en academies**) te inspecteren.

Noten en referenties

*) Ofsted – Office for Standards in Education, Children’s Services and Skills is het equivalent in Groot-Brittannië van de Inspectie van het Onderwijs in Nederland.

**) Free schools zijn scholen die door burgers worden opgericht en niet door een lokale overheid worden beheerd. Dit type school werd ingevoerd door de huidige Britse conservatief-liberale regering die het ouders, leraren, liefdadigheidsorganisaties en bedrijven mogelijk maakt hun eigen scholen op te zetten.
In de V.S. en Canada worden ze charter schools genoemd. De eerste 24 free schools gingen van start in 2011. .
Academy schools zijn gedeeltelijk onafhankelijke scholen die twee miljoen pond moeten inzamelen alvorens in aanmerking te komen voor subsidie van de overheid. Dit type school is door premier en Labour-leider Tony Blair in het jaar 2000 ingevoerd met het oog op vervanging van slecht presterende scholen.

Scrap ‘unreliable’ lesson observations from Ofsted inspections, says Policy Exchange, door Stephen Exley, TES, 17 maart 2014: www.tes.com

Download het rapport Watching the Watchmen: The future of school inspections in England, 69 pagina’s, door Jonathan Simons en Harriet Waldegrave, 17 maart 2014, op site van Policy Exchange: www.policyexchange.org.uk

TES Connect  is ‘s werelds grootste online netwerk van leraren en een van de snelst groeiende beroepsgemeenschappen. Het kan bogen op “een honderdjarige traditie in het hart van het onderwijs en de lerarengemeenschap”: http://news.tes.co.uk/

Nieuwsbrief ontvangen?

Wij houden u graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen Stichting Beroepseer.  Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen? Dan kunt u zich hieronder aanmelden.

Contact

Adres:
Multatulilaan 12
4103 NM Culemborg

Email:
info@beroepseer.nl

© Stichting beroepseer