Nivel Jaarverslag 2021 in beeld: Missiegedreven onderzoek brede gezondheidszorg

Het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (Nivel) heeft ook in 2021 onderzoek gedaan naar de vragen die spelen in de volle omvang van de gezondheidszorg. Daarmee geeft Nivel uitvoering aan zijn missie: het bieden van ‘kennis voor betere zorg’. Daarnaast is in 2021 de nieuwe Nivel Onderzoeksagenda 2022-2024 opgesteld. Deze agenda is in dialoog met het veld tot stand gekomen en focust op vier grote, maatschappelijke uitdagingen in de samenleving:

• Gezond zijn en gezond blijven
  • Naar een inclusieve samenleving
  • De zorgprofessional van de toekomst
  • Duurzame gezondheidszorg

Bij elke uitdaging geeft Nivel aan wat voor bijdrage het onderzoek levert en wat voor oplossingen er worden gevonden

Missiegedreven onderzoek

Ook de komende jaren doet Nivel onderzoek naar de vragen die spelen in de gezondheidszorg. In essentie draait al het onderzoek om de vraag hoe de zorg voor de patiënt verbeterd kan worden, of het nu gaat om zorg bij de huisarts, zorg rond het levenseinde, zorgaanbod in de krimpgebieden of patiëntveiligheid in de ziekenhuizen. Met het onderzoek voert Nivel zijn missie uit: ‘Kennis voor betere zorg’ en de vier bijbehorende kernwaarden:

• Maatschappelijk relevant
  • Wetenschappelijk betrouwbaar
  • Verbindend
  • Onafhankelijk maar betrokken

Nivel is gericht op brede verspreiding van de onderzoeksresultaten. Deze zijn openbaar toegankelijk.

Nivel Jaarverslag 2021 in beeld, 2022: www.nivel.nl

Nivel Jaarverslag 2021 – missiegedreven onderzoek brede gezondheidszorg, Nivel, 7 november 2022: www.nivel.nl

Nivel Onderzoeksagenda 2022 – 2024, Blogs Beroepseer, 3 februari 2022: https://beroepseer.nl/blogs/nivel-onderzoeksagenda-2022-2024/

Over Nivel: kennis bieden voor betere zorg: www.nivel.nl/nl/over-het-nivel/over-ons-instituut