Skip to main content

Nationale ombudsman: De overheid verdwijnt voor burgers steeds meer uit het zicht

Mensen op straat van bovenaf gezien

De Nationale ombudsman merkt dat voor steeds meer burgers de overheid verder uit het zicht verdwijnt. De overheid hevelt de dienstverlening meer en meer over aan andere instanties, soms zelfs particuliere organisaties. Daardoor krijgt de burger een overheid die hij niet meer kent. De ombudsman ziet burgers nu al verdwalen en vastlopen bij dit soort constructies en verwacht alleen maar meer in de toekomst.

Reinier van Zutphen, sinds april 2015 de Nationale Ombudsman van Nederland: “De overheid kan niet zeggen, nu ga ik niet meer over deze werknemer van een beschutte werkplek, of over deze mevrouw die vanuit de Wmo afhankelijk is van een rolstoel, of de man die de last van schulden zwaar op zijn schouders voelt drukken. Dat kan gewoon niet. Het blijven jouw burgers! En als die in de knel komen, dan zorg je ervoor dat ze geholpen worden. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Dan sta je als ambtenaar op van je bureau en kijkt wat je voor die mensen kan doen”.

Daarom pakt de ombudsman zijn rol daar waar het algemeen belang en publieke diensten aan de orde zijn, onafhankelijk door wie uitgevoerd. De overheid blijft altijd aan zet. En de ombudsman zal hen daar op aan blijven spreken. Burgers hebben recht op een behoorlijke behandeling, ook als de overheid zich terugtrekt.

Toekomstontmoetingen en afsluitend congres

Reinier van Zutphen sluit op 31 oktober een jaar van toekomstverkenning af met het congres Wie doet ermee? Burger en overheid in 2030?  Hij sprak het afgelopen jaar met wetenschappers, ambtenaren, professionals en burgers hoe de relatie tussen de burger en de overheid de komende tien jaar zal veranderen en hoe daarmee om te gaan. Premier Mark Rutte is een van zijn gesprekspartners tijdens het congres.

Drie aandachtspunten voor de overheid

De Nationale ombudsman destilleert uit zijn toekomstverkenning van het afgelopen jaar drie aandachtspunten voor de overheid om ervoor te zorgen dat ook in 2030 iedereen mee kan blijven doen:

  • versimpel en vereenvoudig de toegankelijkheid van de overheid voor burgers;
  • wees eerlijk en transparant over waar de overheid wel en niet van is;
  • ook in de toekomst hebben burgers recht op menselijk contact.

Nationale ombudsman: de overheid verdwijnt voor burgers steeds meer uit het zicht. Maar blijft verantwoordelijkn, Nationale Ombudsman, 32 oktober 2019: www.nationaleombudsman.nl

Ombudsman wil hulploket in elke gemeente voor ‘alle denkbare vragen’, NOS, 31 oktober 2019: https://nos.nl/artikel

Minister-president Rutte bij congres van de Nationale ombudsman, Rijksoverheid, 29 oktober 2019: www.rijksoverheid.nl/ (Bericht niet meer beschikbaar op site Rijksoverheid. Ga naar het sitearchief en tik in zoekveld van grijze kolom links de titel van het bericht: https://rijksoverheid.sitearchief.nl/#archive)

‘De overheid is een machine geworden’. Interview met Reinier van Zutphen, door

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.