Skip to main content

Leraar schrijft kleine, boeiende geschiedenis over gebruik leertechnologie in het onderwijs

Eus van Hove stopt na 25 jaar met Blackboard. Van Hove is microbioloog met eerstegraads onderwijsbevoegdheid en geeft ruim 25 jaar biologieles aan eindexamenklassen vmbo, havo en vwo. Dertig jaar heeft hij les gegeven als docent microbiologe en pathologie in het volwassenenonderwijs.
Hij schrijft op zijn website: “Volgende maand loopt de licentie van Blackboard af. Een kwart eeuw heb ik dit leermanagementsysteem gebruikt ter ondersteuning van mijn klassikale lessen biologie. Wat is de invloed van Blackboard op mijn onderwijs? Hoe ervaren mijn leerlingen de combinatie van klassikale instructie met een elektronische leeromgeving? Een kleine geschiedenis over het gebruik van leertechnologie in het onderwijs”
De reden dat Van Hove ermee stopt is simpel. Op 1 augustus 2024 eindigt de licentie waarmee de school 25 jaar heeft gewerkt. De rol van Blackboard heeft nooit ter discussie gestaan; het leermanagementsysteem op zijn school is Europees aanbesteed.

Al surfend terecht komen op de website van Blackboard

Van Hove begint zijn geschiedenis in 1986, het jaar waarin hij afstudeert als bioloog. Dertien jaar later, in 1999, kwam hij “al surfend met de internetbrowser Netscape terecht op de website van Blackboard. Dit Amerikaanse bedrijf bood gratis ‘CourseSites‘ aan. Een CourseSite was een besloten website waar docenten informatie konden delen met studenten of leerlingen. Ik heb toen zes cursuswebsites geopend, vier voor mijn lessen op de laboratoriumschool en twee voor VAVO (voortgezet algemeen volwassenenonderwijs). En in totaal 150 leerlingen (leeftijd 16 tot 22 jaar) ‘enrolled’. Duizenden docenten over de hele wereld maken dat jaar gebruik van deze gratis dienst en binnen de kortste keren heeft Blackboard 40.000 cursuswebsites in de lucht. Begin 2000 ontvingen alle ‘instructors’ een email met daarin de boodschap dat er betaald moest worden: 500 dollar per cursus. Een fantastische marketing strategie, want Blackboard was in één klap marktleider op het gebied van online leren!

De KISS formule

Gelukkig kocht mijn onderwijsinstelling een licentie en kon ik gebruik maken van de mogelijkheden die Blackboard, inmiddels versie 4, bood. Om niet verstrikt te raken in alle mogelijkheden van de elektronische leeromgeving, hanteer ik de KISS formule, keep it smart and simple. In wezen is onderwijs eenvoudig: zorg voor glasheldere opdrachten en geef leerlingen voldoende feedback op het leerproces

Van schoolbord naar Blackboard (2001)

In de eerste jaren gebruik ik Blackboard vooral als informatie en communicatiefaciliteit voor mijn klassikale lessen. Een CourseSite bestaat uit een eenvoudige website met een vast aantal knoppen aan de linkerkant en rechts het digitale lesmateriaal. De knop Announcements gebruik ik voor doen van mededelingen over het huiswerk, Course information voor het plaatsen van studiewijzers, Staff information voor mijn emailadres en Assignments voor het plaatsen van opdrachten. Studenten leveren hun huiswerk als digitaal document in via de zogenaamde ‘Digital dropbox‘, een map in de CourseSite waar al het ingeleverde werk automatisch in terecht komt.
Het BVEnet-project ‘Van schoolbord naar Blackboard‘ heeft in 2001 geleid tot de eerste daadwerkelijk functionerende elektronische leeromgeving voor het laboratoriumonderwijs. Leerlingen reageren positief op de introductie van Blackboard in het onderwijs.

ELO in VAVO (2003)

Het Kennisnet-project ‘ELO in VAVO’ uit 2003 heb ik samen met het Onderwijscentrum van de Vrije Universiteit Amsterdam uitgevoerd op het VAVO Lyceum in Amersfoort. De uitdaging van het project ‘ELO in VAVO’ bestond uit het verwezenlijken van een verandering in korte tijd door acties in een compleet docententeam. In enkele maanden tijd is draagvlak gecreëerd voor blended learning, een onderwijsvorm waarbij klassikaal onderwijs wordt ondersteund met een elektronische leeromgeving. Uit de evaluatie blijkt dat docenten van het VAVO Lyceum veel voordelen zien in het gebruik van Blackboard.
Professionalisering door middel van gebruikersbijeenkomsten, trainingen en al-doende-leren heeft ertoe geleid dat 80% van de VAVO-docenten beschikt over voldoende basisvaardigheden voor het inrichten van een elektronische leeromgeving. De doelen met betrekking tot de implementatiescenario’s zijn in minder dan twee jaar tijd gerealiseerd; klassikale lessen worden ondersteund met Blackboard volgens het Klassikaal-plus scenario”.

Van Hove eindigt zijn reis door de geschiedenis in de jaren 2020 over Corona-onderwijs met Blackboard en 2024 over de Blended learning wave. Tijdens de coronacrisis werd blended learning onderdeel van de dagelijkse onderwijspraktijk van de meeste leraren. De term duikt sindsdien overal op in het onderwijs. Blended learning is een effectieve manier om de leerprestaties van leerlingen te verbeteren.

Lees de hele geschiedenis Ik stop na 25 jaar met Blackboard, door Eus van Hove, 26 juni 2024: www.eusvanhove.nl/ik-stop-na-25-jaar-met-blackboard/

Waarom geven al die onderwijsadviseurs zelf geen les?, Blogs Beroepseer, 24 mei 2023: https://beroepseer.nl

Website Eus van Hove: www.eusvanhove.nl


Afbeelding bovenaan is van Vecteeezy: https://www.vecteezy.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.