Skip to main content

Comeback van post-Keynesiaanse economen

De oprichting van een “genootschap voor de economie van na de crisis”, de Post-Crash Economics Society in oktober 2013 door studenten van de Universiteit van Manchester in Groot-Britannië*) heeft veel reacties opgeleverd. Steeds meer economen mengen zich in de discussie over de beperkte studieprogramma’s van hun vakgebied op de universiteiten. Hun kritiek is dat daar nog slechts de orthodoxe economie van de vrije markt behandeld wordt, alternatieve zienswijzen zijn naar de marge verdreven.

Ook post-Keynesiaanse academici mengen zich in de discussie en sluiten zich aan bij de roep om pluralistisch economie-onderwijs. Ze schrijven dat ze de ‘frustratie’ van studenten over de manier waarop economie wordt onderwezen op de Britse ondewijsinstellingen kunnen begrijpen.
Zij vinden ook dat de huidige economie bepaald wordt door de neoklassieke benadering van “micro-grondslagen”, waar rationele en op eigenbelang gerichte individuën belangrijker worden gevonden dan empirische waarschijnlijkheid. Deze dogmatische houding staat in scherp contrast met andere, open disciplines waar wel alternatieve paradigma’s behandeld worden. Studenten kunnen nu afstuderen in economie zonder dat ze hebben vernomen van de theorieën van Keynes, Marx of Minsky en zonder dat ze iets geleerd hebben over de economische depressie van de jaren dertig.

Intellectuele monocultuur

Er bestaat een levendige gemeenschap van pluralistische economen in Groot-Brittannië, maar deze academici worden in hun vakgebied gemarginaliseerd. De gebrekkige manier waarop economie onderwezen wordt, houdt direct verband met een intellectuele monocultuur, die wordt versterkt door het financieringssysteem van openbare universiteiten**) en die gebaseerd is op publicatieranglijsten met een voorkeur voor orthodoxie en een afkeer van intellectuele diversiteit.

De Post Keynesian Economics Study Group (PKSG) wijdt zich aan voor de “echte-wereld” relevant economisch onderzoek en onderwijs. De post-Keynesiaanse benadering benadrukt het fundamentele belang van de effectieve vraag in de macro-economie, de uitdagingen die veroorzaakt worden door financiële instabiliteit in een wereld van geglobaliseerde kapitaalstromen, de invloed van ongelijkheid op economische groei en het gevolg van onzekere vooruitzichten.

“Volgens ons”, aldus de studiegroep, “kunnen deze thema’s die zo cruciaal zijn voor de huidige tijd, niet zomaar worden ingevoegd in de standaardmodellen van het huidige onderwijs die de economie behandelt als een zich snel aan zichzelf aanpassende efficiënte staat van evenwicht van volledige werkgelegenheid.
We juichen het initiatief van de studenten toe en hopen dat hun kritiek wordt gehoord.
De oplossing voor de nutteloosheid van het economie-onderwijs is niet het hele vakgebied opdoeken, maar te blijven hameren op vernieuwing van de historische kernpunten zoals de aard van groei, werkloosheid, financiele instabiliteit en inkomensverdeling”.

Lees het artikel Post-Keynesians are staging a comeback in The Guardian, 18 november 2013: www.theguardian.com

Zie de website van de studiegroep: The UK Forum for Post Keynesian Economics: www.postkeynesian.net

*) Britse studenten richten genootschap op voor alternatieve economiestudie op Blogs Beroepseer: https://beroepseer.nl

**) Research Excellence FrameworK: www.ref.ac.uk