Skip to main content

Vlaamse boerin stuurt open brief naar supermarkten vanwege hun buitenproportionele winstmarges

In de Krant van West-Vlaanderen vertelt Ilse Rollez, boerin in het dorpje Boezinge in de Belgische provincie West-Vlaanderen, waarom ze op 7 december 2017 een open brief heeft geschreven aan de supermarkten. Rollez was een van de negen finalistes van Verkiezing schoonste boerin van Vlaanderen, een wedstrijd met de bedoeling het imago van de hedendaagse boerin en de landbouwsector een stevige duw in de rug te geven.

In de open brief ventileert zij haar frustratie over het grote verschil tussen de prijs die de boer ontvangt en de prijs die de consument betaalt: “Het begon eigenlijk door onze collega, steeds kwaliteitsvolle groenten aanleveren en zwaar onder de kostprijs betaald worden. Om dan zelf naar het grootwarenhuis te gaan en daar onze groenten zien liggen aan woekerprijzen. Daardoor richtte hij de facebookpagina ‘Eerlijke prijzen voor eerlijke producten’ op. Daar kon de consument een foto maken van groenten van in het warenhuis en plaatsen op die pagina. Wij plaatsten er dan onze boerenprijs bij.
De reacties zijn enorm! Tot ik plots ook echt vond dat dit erover was en besliste om een open brief te schrijven in samenspraak met de groentecommisie, gericht aan de grootwarenhuizen”.

De Open brief geschreven in overleg met de groentencommissie van het Algemeen Boerensyndicaat (ABS), begint zo*):

Aan alle grootwarenhuizen

Wij schrijven jullie als groenteboeren omdat we gefrustreerd zijn en barslechte tijden beleven. Elke dag zorgen we voor de aanvoer van kwaliteitsvolle, streng gecontroleerde dagverse groenten. Tot onze verbazing en steeds groter wordende frustratie worden we daar de voorbije weken en maanden ondermaats voor vergoed. Met andere woorden: wij produceren met veel liefde en inzet uw verse groenten, maar zien die aangekocht worden door uw aankopers tegen een veel te lage prijs en verkocht worden in uw winkels tegen hoge prijzen met een zeer grote marge tussen boerenprijs en consumentenprijs.

Met meerdere groenteboeren bezochten wij verschillende grootwarenhuizen, om te zien aan welke prijzen de door ons geproduceerde groenten aan de consument verkocht worden. We geven enkele voorbeelden: prei wordt bij Aldi verkocht aan 1,45 euro per kg en de boer krijgt hiervoor nog geen 0,20 euro per kg uitbetaald! Knolselder wordt bij Aldi aangeboden aan 99 cent per stuk en wij krijgen amper 11 cent per stuk. Raapjes staan in promotie bij Colruyt voor ‘maar’ 1,99 euro per kg terwijl de boer amper 0,15 euro per kg krijgt. Ook biedt Colruyt savooikool aan in reclame aan 1,19 euro per stuk, wij krijgen 0,19 euro per stuk. Spruitjes worden aangeboden aan 3,49 per kg terwijl de boer 0,74 euro per kg uitbetaald krijgt. Rode kolen worden bij Delhaize verkocht aan 2,49 euro per stuk terwijl de boer 0,19 euro per stuk krijgt.

Overal, in kookprogramma’s, bij de voedingsconsulente of op andere promotiekanalen wordt aangeraden om te kiezen voor seizoensgroenten, omdat die gezond en op de markt zijn. Jullie plakken daar het begrip ‘goedkoop’ aan vast vanuit een verkoopstrategie en om klanten te winnen. Voor de consument komt dit alleen maar verwarrend over. Seizoensgebonden moet niet per definitie ‘goedkoop’ zijn. En wat is of wat betekent ‘goedkoop’ vandaag? Misschien veel voor jullie naar de consument toe, maar nog veel meer voor de producent!

Beseffen jullie werkelijk niet wat er allemaal aan die laagste prijsstrategie vasthangt? Neen dus! Wij, groenteboeren zijn eens te meer de dupe van jullie onophoudelijke wedren om de consument. Terwijl de ene partij, de boer, ziet dat hij geen volwaardige prijs krijgt voor zijn product, gaat de andere partij, jullie dus, onze producten met megamarges verkopen.

*) Lees hier de hele Open brief van de ABS-groentencommissie aan alle grootwarenhuizen: www.absvzw.be

Boze boerin stuurt open brief naar warenhuizen: “Gigantische winstmarge op onze rug!”, De Krant van West-Vlaanderen – KW, 8 december 2017: https://kw.be

Facebook Eerlijke prijzen voor eerlijke producten: www.facebook.com