Skip to main content

De autonomie van de leraar

Job Buiting promoveert dinsdagmiddag 16 april 2024 aan de Radboud Universiteit in Nijmegen op het proefschrift De autonomie van de leraar. De leraar speelt een sleutelrol bij het geven van onderwijs en het afnemen en beoordelen van examens. Hij is de vakdeskundige die als geen ander weet hoe het onderwijs in zijn vakgebied gegeven moet worden. Op basis van de meeste onderwijswetten kan de leraar aanspraak maken op vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische autonomie; dit is echter geen rustig bezit. Het is namelijk aan het bevoegd gezag om – op basis van de vrijheid van onderwijs – de school nader in te richten, verantwoordelijkheid te nemen voor de kwaliteit van het onderwijs en de leraar instructies te geven.

Ook de leerling heeft eigen verwachtingen van het onderwijs, en leerlingen én ouders zijn in de loop van de tijd steeds mondiger geworden. De autonomie van de leraar – die bedoeld is om het onderwijs te kunnen toespitsen op de behoeften van zijn leerlingen – is beperkt juridisch geborgd. Zo heeft hij bijvoorbeeld geen eigen beroepsgroep die via een professionele standaard nader invulling geeft aan het beroep.

Aanspraak maken op autonomie

In het proefschrift wordt onderzocht binnen welke kaders de leraar in het primair, voortgezet, middelbaar beroeps- en hoger onderwijs aanspraak kan maken op autonomie bij het geven van onderwijs en het afnemen en beoordelen van examens. Op de examens wordt in het bijzonder ingegaan; de diploma’s die hieruit voortvloeien, maken dergelijke beslissingen van bijzonder belang voor de maatschappij, het bevoegd gezag en de leerling.

Voor leraren en schoolbestuurders geeft De autonomie van de leraar inzicht in de verhoudingen binnen de school en is de uiteenzetting van de rechtspositie van de leraar waardevol. Er wordt uitgebreid stilgestaan bij de rechtsbescherming van de leerling en de student. Dit geeft bijvoorbeeld inzicht in de wijze waarop zij in rechte kunnen opkomen tegen examenbeslissingen. Interessant voor beleidsmakers is dat vanuit historisch perspectief geschetst wordt hoe het beleid en de regelgeving omtrent de leraar en de examens zich hebben ontwikkeld en op welke punten dit beleid nog tekort schiet.

Over Job Buiting

Job Buiting (1990) behaalde in 2016 zijn masterspecialisaties Staats- en bestuursrecht en Burgerlijk recht aan de Radboud Universiteit Nijmegen (RUN). In 2019 begon hij als buitenpromovendus met het schrijven van zijn proefschrift aan de RUN Sinds 2022 is hij senior wetgevingsjurist bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
In 2022 richtte Job Buiting Lex Scholaris op met als doel het toegankelijk maken voor een groot publiek van artikelen over onderwijs & recht. Meer info op Lex Scholaris: www.lexscholaris.nl/nieuws/uitnodiging-verdediging-proefschrift-de-autonomie-van-de-leraar

Het proefschrift is in boekvorm uitgegeven door  Wolters Kluwer, De autonomie van de leraar. https://shop.wolterskluwer.nl/De-autonomie-van-de-leraar-sNPAUTLERA/#pdp-description

Vanaf 17 april 2024 is het proefschrift als open acces beschikbaar via Radboud Repository. https://repository.ubn.ru.nl/handle/2066/304457

Promotie

Dinsdag 16 april 2024 om 14.30 verdedigt Mr J.S. Buiting aan de Radboud Universiteit zijn proefschrift over de autonomie van de leraar. De verdediging is voor iedereen toegankelijk en is ook via livestream te volgen.

Datum en tijd: Dinsdag 16 april 2024, om 14:30 uur
Locatie Aula, Comeniuslaan 2, Nijmegen
Promotor(s): prof. dr. B.P. Vermeulen, prof. mr. dr. P.J.J. Zoontjens
Organisatie: Faculteit der Rechtsgeleerdheid, Onderzoekcentrum voor Staat en Recht (SteR)

Meer info op Radboud Universiteit: www.ru.nl/over-ons/agenda/autonomie-van-de-leraar (Niet meer beschikbaar)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.