‘Onderwijs2032’ is tot nu toe een onderschatting van het onderwijs
De Vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs Verus schrijft dat Onderwijs2032 scholen onderschat. Een van de eerste zaken waar de nieuwe onderwijswoordvoerders in de Tweede Kamer zich over buigen, is Onderwijs2032*). Op 13 en 19 april 2017 vindt een uitgebreide hoorzitting over deze curriculumvernieuwing plaats. Wat onderwijsbestuurder Saskia Makker betreft wordt Onderwijs2032 niet meer dan een inspiratiedocument voor scholen. “Wat ik tot nu toe lees, is een onderschatting van wat er op scholen gebeurt.”.
Jammer
Makker is bestuursvoorzitter van de Verenigde Scholen J.A. Alberdingk Thijm PO-VO (Utrecht): “Als ik zie wat wijzelf doen, en wat ik op scholen om me heen zie gebeuren, vind ik Onderwijs2032 tot nu toe een onderschatting van het onderwijs. Het is jammer dat wordt gedaan alsof dit het ei van Columbus is”.
Verschil is mooi
Scholen zien er van buiten misschien nog hetzelfde uit als veertig jaar geleden, zegt Makker. Maar binnen is van alles veranderd: ICT-gebruik, tweetalig en vakoverstijgend onderwijs, bedrijfsleven betrekken, technasia…
“Misschien is niet iedereen even ver, maar heel veel scholen maken keuzes binnen hun onderwijs. En het mooie is dat dat verschillende keuzes zijn. Daardoor behoud je verschillende profielen en kunnen ouders een school kiezen die past bij hun opvoedingsideaal”.
Het laatste wat we moeten willen, zegt Makker, is dat Onderwijs2032 leidt tot een staatscurriculum. “Het moet niet zo zijn dat er straks iets komt wat iedereen moet gaan doen. Dan krijg je staatsscholen, alles hetzelfde”.
We zijn er al jaren mee bezig
Laat Onderwijs2032 een ‘soort inspiratie’ zijn voor scholen die het lastig vinden om een bepaalde richting te kiezen, oppert de bestuurder. “Maar onze visie stond er al voordat het rapport uitkwam. Tweetalig en vakoverstijgend onderwijs, lessen programmeren en goed ICT-gebruik, daar zijn we al jaren mee bezig”.
Niets nieuws
Dat het onderwijs de leerlingen moet klaarstomen voor de toekomst, waarin ze andere vaardigheden nodig hebben? Duh. “Dat is niets nieuws. Scholen proberen al van alles uit. Soms lukt dat, soms niet. En dan grijp je terug op een vorm die je al kent. Maar scholen zoals ze nu zijn, namelijk elk met een eigen ‘community’, dat is heel waardevol. Daarmee kun je het verschil maken zodat ouders en leerlingen voldoende vrije schoolkeuze houden”.
Onderwijs2032 onderschat scholen’, Verus, 30 maart 2017: www.verus.nl (Niet meer beschikbaar)
*) Onderwijs 2032 is een voorstel over het onderwijs van de toekomst. Op 13 april en 19 april 2017 wordt er tijdens een rondetafelgesprek over het voorstel van Onderwijs2032 gesproken. Op donderdag 20 april staat het algemeen overleg gepland. Verschillende partijen uit het onderwijsveld hebben een brief gericht aan de Tweede Kamer ter voorbereiding op de bespreking van het voorstel. Zie voor mee info https://beroepseer.nl